projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom, kino domowe Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna

Podaj nam swój adres e-mail jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach:  

 Ekran Stewart Firehawk G3 - recenzja



Stewart Filmscreen Hot

Poniżej obszerne fragmenty recenzji zamieszczonej na specjalistycznym serwisie amerykańskim poświęconemu projektorom do kina domowego - ProjectorReviews.com


Na początek kilka słów o firmie Stewart FilmScreen. Firmę poznałem około 15 lat temu, kiedy rozpocząłem swoja przygodę z biznesem AV. Przez cały ten czas Stewart był uważany za referencyjny standard w świecie ekranów projekcyjnych. Nie twierdzę, że niema nikogo kto potrafiłby stworzyć lepszy ekran, ponieważ jest wiele jego różnych typów i odmian. Reputacja Stewart’a jednak zawsze kojarzyła się z najwyższą jakością zarówno wykonanych ekranów jak i obrazu. Musiałem o tym wspomnieć, ponieważ ekrany Stewart są nieco drogie w porównaniu do innych firmowych produktów.

Najbardziej znaną na świecie powierzchnią Stewarta jest StudioTek 130 ze współczynnikiem odbicia 1,3 – jest ona uznana za standard w swojej klasie. FireHawk, który jest przedmiotem niniejszej recenzji, jest również niezwykle popularny i wydaje mi się, że jednocześnie najlepiej sprzedawaną powierzchnią Stewarta.
Minęły już około 2 lata odkąd zamontowałem Ekran Stewarta z powierzchnią Firehawk w swoim salonie. To bardzo duży ekran o przekątnej 128 cali. Musze zaznaczyć, że został on wykonany pod zlecony wymiar. Kupując jednak ekran Stewarta, uzyskanie pożądanej wielkości jest bardzo proste i nie jest niczym niezwykłym. Co najważniejsze, nie stanowi to dodatkowego kosztu.

Niedawno Stewart wprowadził kilka istotnych poprawek do swojej powierzchni, stała się ona bardziej gładka i ma lepszą strukturę. Nowy Firehawk G3 został ulepszony, a Stewart Filmscreen reklamuje go jako idealną powierzchnię do pierwszej generacji projektorów 1080p.
Z moją niepohamowaną chęcią wymiany projektora na 1080p, przesiadka na Firehawk G3 była bardzo kusząca. W efekcie kilka tygodni temu, nowy ekran pojawił się w mojej salce.

Natychmiast zobaczyłem różnice i to większe niż się spodziewałem.  Z czasem tych różnic widziałem coraz więcej i tak jest cały czas! Jeśli porównasz specyfikacje obu powierzchni (kąty widzenia, gain) różnice pomiędzy starą a nową powierzchnią są niewielkie. Wrażenia z seansu mówią jednak zupełnie co innego. Podczas gdy termin „filmowa jakość” jest zdecydowanie nadużywany w branży, muszę powiedzieć, że tak właśnie określiłbym FireHawk G3. Najbardziej jest to zauważalne podczas projekcji HDTV i wysokiej rozdzielczości HD-DVD. 

Naprawdę lubię mojego wysłużonego FireHawka, pomimo jego wysokiej ceny (i ekranów Stewarta generalnie) – zawsze byłem zadowolony z zakupu. Jednak nowy Firehawk G3 … – po prostu go kocham! Nie chodzi o to, że zauważyłem artefakty na swoim starym ekranie, bardziej jednak zauważam w nowej sytuacji, że ekran nie posiada jakichkolwiek ułomności.

Zdaję sobie sprawę, że to co napisałem jest niezwykle trudne do zrozumienia. Chodzi o to, że nie zdawałem sobie sprawy, że niektóre aspekty powierzchni były częścią obrazu jaki oglądałem, a teraz G3 wydaje się być bardziej niewidoczny (ciągle zagmatwane, ale to najlepsze określenie stanu rzeczy jaki chciałem opisać).

Ekran Firehawk G3 – podstawowe informacje

Firehawk jest w rzeczywistości nazwą nowej powierzchni projekcyjnej. G3 oznacza najnowszy materiał (trzecia generacja). Powierzchnia jest dostępna w ekranach ramowych (Luxus, Luxus Deluxe), elektrycznych, a także innych konfiguracjach włączając w to ekrany podłogowe.

Powierzchnia jest wysoko-kontrastowa i posiada lekko szary kolor. Stewart oferuje również powierzchnię FireHawk Micro-Perf X2, dla tych co zechcą zamontować głośniki za ekranem.

Stewart Firehawk G3 - specyfikacja
Współczynnik odbicia 1.25
Kąt widzenia: +/-28 stopni (dla half gaina)

Natura pracy Firehawka polega na tym, że optymalna jakość uzyskiwana jest kiedy widz znajduje się w linii odbicia światła od powierzchni. Niektóre powierzchnie odbijają światło w kierunku źródła, inne tak jak Firehawk odbijają światło na zasadzie lustra. Dlatego też, projektor powinien być podwieszony pod sufitem. Firehawk nie będzie pracował na miarę swoich możliwości, kiedy projektor będzie umiejscowiony na stoliku na wysokości dolnej krawędzi ekranu. 

G3 najlepiej pracuje z projektorami zamontowanymi pod sufitem na końcu pomieszczenia. Rekomendowana odległość wynosi co najmniej 1,6x szerokość ekranu. Jeśli masz zatem ekran o szerokości 200cm, powinieneś zainstalować w odległości co najmniej 320 cm, a nawet nieco dalej. Oznacza to, że Firehawk G3 nie musi być najlepszym rozwiązaniem dla projektorów kinowych o szerokokątnych obiektywach. Z tego względu Stewart stworzył także inny typ Firehawk, stworzonego z myślą o projektorze Sony VW50 (Pearl).  Będzie on także znakomicie pracował z każdym projektorem zamontowanym bliżej niż 1,5x szerokość ekranu.

Taka odmiana powierzchni nosi nazwę Firehawk SST.
Współczynnik odbicia wynosi 1.1
Kąt widzenia wynosi: +/- 33 stopnie (half gain)

Wspomniałem wcześniej, że Stewart wyprodukuje ekran o dowolnym wymiarze. Na zamówienie także wykonają czarny pas u góry ekranu o dowolnej wielkości. Dla przykładu ja posiadam ekstra dodatkowy pas o długości 43 cm, który idealnie pasuje do mojego pomieszczenia, a z pewnością nie jest standardowym rozwiązaniem.

W celu uzmysłowienia wartości ekranu, podam jako przykład wersję elektrycznie rozwijanego ekranu Model A Firehawk G3 z przekątną 106” i formatem 16:9, jego cena wynosi 18.439 zł. Jeśli możesz użyć tradycyjnego ekranu ramowego, wtedy cena takiego ekranu z ramą pokrytą czarnym welurem wyniesie cię 11.668 zł.

Stewart również oferuje powierzchnię Firehawk G3 w swoich ekranach z maskownicami typu Cinemascope, są to popularne rozwiązania w high-endowych instalacjach kina domowego. W połączeniu z projektorem wyposażonym w anamorficzny obiektyw, ekran Cinemascope możesz wykorzystać do oglądania filmów w ich pełnym formacie 2.35:1 bez czarnych pasów u góry i dołu ekranu. Maskownice mogą przywrócić ekran do formatu 16:9, dostosowanego do oglądania HDTV. Tego typu ekrany są zwykle spotykane na największych imprezach i targach poświęconych domowej rozrywce , szczególnie w pomieszczeniach high-endowych producentów projektorów takich jak Runco czy Vidikron. Krokiem jeszcze dalej jest ekran typu Cinecurve, który posiada delikatne wygięcie.

Stewart Cinecurve


Firehawk G3: współczynnik odbicia

Pierwszą rzeczą jakiej się uczysz przy obcowaniu z wysoko-kontrastową powierzchnią jest fakt, że ma ograniczony kąt widzenia. Poniżej zamieściłem kilka zdjęć. Proszę mieć na uwadze, że kamera dość mocno zniekształca rzeczywisty stan odbicia światła od powierzchni.
Aby zilustrować zjawisko, wykonałem kilka zdjęć zrobionych pod różnym katem. Do zrobienia niektórych przykleiłem (delikatnie) kawałek białej kartki do powierzchni. Jak zobaczysz na niektórych zdjęciach obraz dookoła białej kartki jest właściwie nieco jaśniejszy niż sam papier (dodatni gain – współczynnik odbicia). Na innych zdjęciach obraz jest ciemniejszy.

Poniżej: tzw. Słodki punkt (najjaśniejszy obszar na ekranie), biała kartka jest ciemniejsza niż obszar powierzchni ekranu
najlepsze ekrany - Stewart


Obraz poniżej: (papier umiejscowiony na środku ekranu na dole) zdjęcie zostało wykonane z innego kąta, najjaśniejszy obszar ekranu jest teraz na jego środku.
najlepszy ekran - Stewart

A teraz zbliżenie, biała kartka jest wyraźnie jaśniejsza (gain mniejszy niż 1,0 pod tym kątem)
ekrany Firehawk
Praca powierzchni jest mocno uzależniona od kątów patrzenia. Jeśli projektor świeci w dół pod kątem 20 stopni do środka ekranu, a ty patrzysz w górę do środka ekranu pod kątem 20 stopni, będziesz miał pełne odbicie światła, a obraz będzie w swoim najjaśniejszym punkcie.

Firehawk G3: Wierność kolorów

Używając projektora BenQ PE-8720 zamontowanego do ściany na wysokości górnej krawędzi ekranu, zmierzyłem temperaturę kolorów bezpośrednio z projektora. Następnie ponownie dokonałem pomiarów ustawiając sensor w kierunku powierzchni. Odkryłem, że odbicie od Firehawka powoduje ochłodzenie o ok. 90K. Inne ekrany jakie mierzyłem miały przesunięcie nie mniejsze niż 180K.
Przesunięcie koloru o mniej niż 100K jest praktycznie nieistotne. Spojrzałem także na zieloną składową i była ona niemal idealna – identyczny jak z pomiarów bezpośrednich. Niewielkie odchylenie może być związane z precyzja samego narzędzia pomiarowego.

Podsumowując, Firehawk bardzo precyzyjnie odbija takie same kolory jakie są na niego wyświetlane. Nie zauważyłem również jakichkolwiek przesunięć w kolorach przesuwając się w kierunku prawej krawędzi ekranu. Chociaż nie ma dobrego sposobu na zmierzenie tego, powiedziałbym że kolor jest niezmienny od kąta widzenia.

Firehawk G3: Napięcie
Kiedy nadszedł mój nowy ekran, został natychmiast zainstalowany. Na dole ekranu było widać lekkie pofałdowanie. Zostawiłem rozwinięty ekran na 48 godzin, po tym czasie wyprostował się i był idealnie płaski. Mój Ekran jest częściej zwinięty niż rozwinięty, ale kiedy po tygodniowej nieobecności powróciłem do domu i rozwinąłem go, wysunął się idealnie płaski. Podsumowując, system napięcia powierzchni Stewarta doskonale działa, przy czym pamiętaj że 128” przekątnej to nie jest mało!

Stewart Firehawk G3 – jakość ekranu

Odkryłem, że nowy Firehawk G3 tworzy idealne połączenie z moim projektorem DarkChip3, dostarczając niezwykle niską czerń i doskonałą głębię obrazu. Jako minus zaliczyłbym fakt, że powierzchnie wysoko-kontrastowe nie są zawsze łatwe do kontrolowania.
Ponieważ siedzę dość blisko od ekranu na początku rozważałem zakup Firehawk SST. Posiada on nieco mniejszy współczynnik odbicia, ale za to większy kąt widzenia. Cóż, zdecydowałem się na G3 i po miesiącu użytkowania jestem zadowolony ze swojej decyzji. Potrzebuję, aby ekran odrzucał nieporządne światło boczne bardziej niż, żeby równomiernie odbijał światło z całej powierzchni.
Trudno mi wymyślić lepszy ekran do kina domowego (albo prezentacji biznesowych) jeśli musisz sobie poradzić ze światłem w pomieszczeniu.
Z drugiej strony, jeśli masz idealne pomieszczenie kinowe, bez jakiegokolwiek światła, ciemne ściany, itp. …prawdopodobnie lepiej by ci służył Stewart StudioTek 130.


najlepszy ekran - Stewart

Zdjęcie obok przedstawia podzielony ekran, który Stewart często pokazuje podczas targów i pokazów. Po lewej stronie znajduje się Firehawk G3. Prawa strona pokazuje białą powierzchnię. Możesz zobaczyć jak doskonale Firehawk radzi sobie ze światłem w pomieszczeniu. Prawa strona wygląda na rozmytą, podczas gdy Firehawk wygląda doskonale.


Podsumowanie

Nie mam jakiejkolwiek wątpliwości, że Firehawk G3 zasługuje na nagrodę HOT PRODUCT. Nie powinno to nikogo dziwić, ponieważ ja rzeczywiście wystarczająco mocno polubiłem (kocham mojego Firehawka), aby go w końcu posiąść.

Na plus:
Jakość obrazu i wykonania ekranu: reputacja Stewarta jest taka jak jego produkty, wszyscy recenzenci przyznają Stewartowi najwyższe noty.
Powierzchnie wydaja się być bardziej zaawansowane, posiadające lepszą wydajność niż konkurencja. Można też powiedzieć, że powierzchnie te są w stanie z obrazem zrobić rzeczy, których nie potrafi konkurencja.

Na minus:
cena.

Powiedziałbym tak, jeśli kupujesz dobrej klasy projektor i możesz sobie pozwolić zarówno na dobry projektor jak i ekran, wtedy Stewart nie ma jakichkolwiek wad. Upewnij się tylko, ze Firehawk jest właściwa powierzchnią do Twoich warunków. Cena Firehawka przy współpracy z dobrym projektorem jest bez wątpienia tego warta!

Czy ma sens kupowanie ekranu za 10.000 zł do projektora za 6000 zł?
Stewart bez wątpienia odpowiedziałby że tak, a ja bym ujął to w ten sposób: z całą pewnością taki zakup byłby uzasadniony, chociaż z pewnością nie dla każdego.

Powiedzmy, że kupujesz budżetowy projektor 720p dzisiaj za 8000 zł. OK., nie jest to najlepszy projektor, ale w połączeniu z dobrym ekranem ciągle zwali z nóg twoich przyjaciół. Kup lepszy ekran, a będzie jeszcze lepszy efekt. W pewnym momencie powiesz: „Zamiast wydawania 8.000 zł na projektor i 10.000 zł na ekran lepiej byłoby wydać 15.000 zł na projektor i 3.000 zł na ekran?”
odpowiedź brzmi…w większości przypadków tak będzie, jeśli jednak pomyślisz długoterminowo to zobaczysz zalety zainwestowania większej kwoty na ekran.

Jeśli twoja inwestycja zakłada że to będzie twój „ostatni” projektor, którego nie zamierzasz zmienić w przyszłości, wtedy argument wydania większej kwoty na projektor niż na ekran jest uzasadniona.

Najlepsze ekrany

Jeśli jednak zakładasz wymianę projektora za 2-4 lata, wtedy ma sens wydać więcej na ekran. Pomyśl: dzisiejszy projektor w cenie 8.000 zł z łatwością pobije jakością większość projektorów na który ktoś wydał 35.000 zł cztery lata temu. Więc za 3-4 lata od teraz prawdopodobnie będziesz mógł wydać 10.000 zł i prawdopodobnie projektor będzie mógł rywalizować z dzisiejszymi projektorami 1080p za 40.000 zł.
W takiej sytuacji kupując dzisiaj znakomity ekran (technologia w ekranach zmienia się bardzo powoli) będzie on w dalszym ciągu znakomitym ekranem przez kolejne generacje projektorów. A tego typu ekran prawdopodobnie nie będzie tańszy przez następne 3-4 lata.

Jeśli kupujesz dzisiaj projektor za 40.000 zł, większość będzie ci radziła „nie oszukuj się przez kupowanie taniego ekranu”. Często słyszę od osób, które zakupiły wysokiej klasy ekran kilka lat temu, jak bardzo są dzisiaj zadowoleni z tego, że kiedyś wydali na niego więcej. Niektórzy najbardziej zagorzali miłośnicy kina domowego używają ten sam ekran przez wiele lat, na tyle że współpracuje z ich 3-cim, czy czwartym projektorem. A ludzie Ci lubią wymieniać projektory na nowe kiedy tylko pojawi się jakaś ciekawa oferta na rynku.

Wracając do Firehawk G3. To bardzo proste, jeśli tylko masz trochę świata w pomieszczeniu z którym musisz borykać się podczas projekcji, Firehawk powinien być na szczycie twojej listy zakupów. Jeśli twój projektor mógłby sobie nieco lepiej radzić z poziomem czerni, ponownie, Firehawk wykona swoją robotę. Szczegóły związane z rozmieszczeniem projektora, pozwolą Ci zdecydować, czy lepszy będzie G3 czy SST. Z drugiej strony, jeśli masz znakomity projektor z doskonałą czernią i idealnie zaciemnione pomieszczenie, z pewnością StudioTek 130 będzie lepszym rozwiązaniem. Niestety nie wielu z nas dysponuje idealnymi pomieszczeniami.

Wystarczy, mam w kolejce następny projektor do zrecenzowania, a będę go testował na moim nowym Firehawk G3. Jestem pewny, że będziecie tak samo zadowoleni z tego ekranu jak ja, więc powinniście sobie taki sprawić.

Oto ostatnie zdjęcie – z wczorajszego meczy Superbowl. Obraz wyświetlany z mojego BenQ PE8720 jest wyświetlany na powierzchnię Firehawk G3. Wyglądał niesamowicie – tak stwierdziło ponad 30 osób które gościłem na wspólnym oglądaniu imprezy Superbowl.

 


kabel cyfrowyZobacz ekrany Stewart w naszej ofercie
kabel cyfrowyPrzeczytaj test ekranu Stewart w magazynie Kino Domowe
kabel cyfrowyRecenzja ekranu w magazynie Audio-Video (PDF)
kabel cyfrowyDowiedz się więcej o ekranach w bazie wiedzy




sim2 multi-room
Projektory Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Cinematic Wrocław - doskonała oferta na projektor, kino domowe i multiroom.