projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna


 DVE - część 2 - kontrast



Kalibracja za pomocą płyty Digital Video Essentials 
część 2 - kontrast


Poziom bieli jest kontrolowany przez potencjometr kontrastu, który określa, jaka może być maksymalna biel na wyświetlanym urządzeniu. Używając specjalistycznej terminologii kontrast to poziom bieli. Zwykle potencjometr kontrastu używa się, aby zaznaczyć duże różnice pomiędzy poziomem bieli, a poziomem czerni.
Identycznie jak w przypadku jasności, kontrast zawsze jest uzależniony od warunków panujących w pomieszczeniu i ilości rozproszonego światła. Zbyt nisko ustawiony kontrast powoduje, że obraz jest za ciemny, przez co ma ograniczoną dynamikę.
Za wysoko ustawiony kontrast spowoduje, że maksymalna biel będzie na tyle wysoka, że nie będziemy w stanie rozróżnić elementów w wysokich zakresach (białe elementy na jasnym tle). W takim przypadku mówimy, że występuje clipping (w urządzeniach cyfrowych) i blooming (w urządzeniach analogowych).

Na płycie DVE, Title 13, rozdział 2, znajdziemy planszę SMPTE RP-133.

Kolor szary znajdujący się w tle całej planszy wyrażony jest przez 50IRE.
W zaznaczonych na zdjęciu (poniżej) obszarach znajdziemy 2 kwadraty: czarny i biały. Wewnątrz tych kwadratów znajdują się mniejsze kwadraciki różniące się nieznacznie natężeniem światła. Plansza ma na celu sprawdzenie jak nasz wyświetlacz radzi sobie w stresowej sytuacji wyświetlając cały zakres skali szarości.
Całkowita skala dynamiki obrazu jest reprezentowana przez 11 kwadratów z zakresu od 0% (idealna czerń) do 100% (idealna biel). Przyrost natężenia światła co 10%. Obok kwadratu 0% znajduje się mały kwadracik 5% zawarty w kwadracie 0%. Obok kwadratu 100% znajduje się mały kwadracik 95% zawarty w kwadracie 100%.
Te dwa ostatnie kwadraty (zawierające mniejsze) w połączeniu z resztą kwadratów mogą posłużyć do dostrojenia jasności i kontrastu, tak aby wszystkie informacje zawarte na planszy zostało prawidłowo wyświetlone. Za pomocą ustawień kontrastu należy ustawić taki poziom, aby zarówno wszystkie kwadraty 0-100% były doskonale widoczne, ale także mały kwadracik wewnątrz dużego był dobrze uwidoczniony. Identycznie należy ustawić jasność dla ciemnego kwadracika 5% zawartego w kwadracie 0%. W efekcie końcowym wszystkie kwadraty, duże i małe muszą być widoczne na ekranie.

 kalibracja obrazu

 

W zakładce sekcji 12 i rozdziale 14 oznaczona jako ” Reverse Gray Ramps”.

Sygnał rozpoczyna się od - 5% (poniżej) poziomu czerni, a kończy na 5% (powyżej) poziomu bieli. Na planszy zaznaczono także referencyjny poziom czerni czyli 0%, oraz poziomy 50% oraz 100% (referencyjny poziom bieli). Przy poprawnym ustawieniu jasności i kontrastu powinna być wyświetlana pełna skala szarości – od czerni do bieli.

Zarówno na polu 0%, 50% jak i 100% zobaczymy na środku pasków małe punkciki (kropki).
W pierwszej kolejności musimy ustawić potencjometry dla jasności i kontrastu na połowie skali (jeśli nie mamy wcześniej ustawionego poprawnie poziomu czerni). Następnie ustawiamy za pomocą suwaka jasność taki poziom, który umożliwi odróżnienie wszystkich pasków ciemnych. Z lewej strony ekranu mają być wyraźnie widoczne paski do referencyjnego paska zawierającego kropeczki (0%). Pasek skrajny powinien minimalnie
różnić się od paska wzorcowego. Najpierw ustawiamy suwak jasności skrajnie jak najwyżej, a następnie obniżamy patrząc się jak reagują paski skrajne po lewej stronie ekranu. W momencie jak pasek 0% i 5% zaczynają się zlewać, zwalniamy i bardzo powoli schodzimy z jasnością do mementu, aż zacznie być widoczny pasek -5%. Powinieneś znaleźć punkt na skali jasności, w którym wszystkie 3 skrajne paski będą się od siebie różniły.

Identycznie ustawiamy dla jasnych pasków za pomocą suwaka kontrast. Przesuwamy potencjometr kontrastu tak wysoko, aż będziemy odróżniali od siebie 3 ostatnie, skrajne paski. Jeśli ustawisz kontrast za wysoko, paski zaczną się zlewać. W takiej sytuacji musisz obniżyć kontrast do momentu, aż żaden z pasków nie będzie zlewał się z drugim.

Czasami, przy układach odgraniczających zakres dynamiki, może się zdarzyć, że nie będziesz w stanie tak ustawić jasności i kontrastu, aby skrajne paski różniły się od pasków referencyjnych. W takim przypadku zadbaj, aby paski referencyjne odróżniały się od pasków 5% dla czarnego i 95% dla białego.

Podczas regulacji jednego parametru musisz kontrolować jak wpływa on na drugi.
Pamiętaj, że jasność i kontrast są ze sobą bardzo mocno powiązane i zmiana jednego wpływa na drugi. Zatem po prawidłowym ustawieniu jasności, musisz zobaczyć czy nowe ustawienia nie spowodowały przesunięcia w ustawieniach kontrastu. Analogicznie z ustawieniem kontrastu (czy nie zmieniło nam ustawień dla czerni).

Jak w skrócie inaczej można opisać ustawianie jasności i kontrastu?  Jasność pozwoli na zobaczenie najciemniejszych fragmentów obrazu, natomiast kontrast na pełną rozpiętość odcieni. Tak więc kontrast powinien być ustawiony na taką maksymalną wartość, aby nie następował efekt obcinania zarówno od dołu jak i góry a jasność na minimalną tak aby poziom czerni znajdował się w zakresie dynamiki urządzenia.

Plansza ta ma na celu nie tylko prawidłowe ustawienie poziomu bieli i czerni, dla przede wszystkim przetestować czy urządzenie wyświetlające jest w stanie przekazać pełen zakres dynamiki sygnału.

 kalibracja, optymalizacja obrazu

 

 




sim2 multi-room
kino domowe multiroom sterowanie Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Zajmujemy się projektowaniem, integracją oraz instalacją wszystkich form nowoczesnych technologii, począwszy od kina domowego, audio i video poprzez systemy sterowania oświetleniem i inteligentnego budynku. Firma Cinematic dostarcza rozwiązania dla klientów indywidualnych i komercyjnych. Oferta obejmuje nagłośnienie audio, multiroom, kino domowe, sale konferencyjne, salki szkoleniowe, automatyka domowa - inteligentny dom, dystrybucja sygnału audio-video, sterowanie oświetleniem, systemy sterowania, sprzedaż urządzeń av, instalacja oraz programowanie. Działamy zarówno na terenie samego Wrocławia jak i całego kraju. Naszymi partnerami są renomowani producenci. Projektory: Sim2, Runco, Digital Projection, Epson. Ekrany: Stewart Filmscreen, Adeo, Projecta, farby Screen Goo. Elektronika: Arcam, Denon, Nad, Parasound, Ada, Anthem. Multiroom: Russound, Nuvo, Netstreams, Xantech, Imerge. Sterowanie: Crestron, Cue, AMX, Philips Pronto. Głośniki: Triad, Polk Audio, Tru Audio, Velodyne, Speakercraft, Russound, Focal, Usher oraz wiele innych. Systemy kinowe JBL Synthesis oraz Genelec. Nasza firma zrzeszona jest w organizacji ISF, ponadto posiadamy liczne certyfikaty potwierdzające zdobytą przez nas wiedzę i doświadczenie. Publikujemy artykuły i recenzje w prasie specjalistycznej i kolorowej.