projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna




Jaki projektor do kina domowego w klasie podstawowej?


Niemiecka firma Takeoff Media postanowiła zorganizować otwarty test projektorów kina domowego, w którym uczestniczyłyby najpopularniejsze rzutniki domowe. Obserwatorami mogli być wszyscy zainteresowani, którzy stawili się w dniu testów na sali testowej projektorów. Test porównawczy projektorów kinowych został przeprowadzony w pierwszych tygodniach grudnia i obejmował najpopularniejsze projektory kina domowego takich firm jak Sony, JVC czy też Epson. Pomieszczenie testowe było niegdyś salą gimnastyczną. Stąd też możliwe było umieszczenie aż 3 identycznych ekranów obok siebie , każdy o szerokości 240 cm w podstawie. Na każdym z 3 ekranów można było jednocześnie porównać ze sobą 3 rożne projektory wyświetlające ten sam materiał. Na polu boju stanęło 7 projektorów z kategorii cenowej 10 – 90 000 zł. Jednak to kategoria cenowa 10 – 15 tys. złotych była najbardziej obstawiona.
Niezwykle istotne i ważne – test został przeprowadzony bez udziału któregokolwiek z producentów. Głównie po to, aby producenci nie mieli wpływu na opinie osób oceniających jakość wyświetlanego obrazu.


Procedura testowa

W celu wyrównania szans i jednoczesnej możliwości porównania pełnych, 100% możliwości wszystkich projektorów, została zaangażowana zewnętrzna firma „Burosch” która profesjonalnie zajmuje się oceną jakości urządzeń projekcyjnych. Laboratorium Burosch skalibrowało wszystkie projektory oraz użyło szereg specjalistycznych plansz i materiałów testowych do oceny jakości obrazu projektorów. W tym również dokładnie przeanalizowano jakość działania systemów 3D każdego z rzutników.Wszystkie projektory 3D zostały ustawione według tych samych zasad i narzędzi.

Nie ma urządzeń doskonałych
Każdy z testowanych projektorów miał swoje zalety i wady. Wynikały one nie tylko z zastosowanych technologii, ale również „smaczków” jakie wnosi każdy z producentów do obrazu. Dodatkowo niektórzy z producentów, tak jak np. JVC celowo uszczuplają swoje tańsze jednostki o systemy i funkcje, które pojawiają się u droższych braci. Każdy z producentów ma swoje własne priorytety jak pozycjonować dany model w swojej ofercie. Podsumowanie testu oraz wnioski znajdują się poniżej.

Sony VPL-HW50

Specyfikacja najnowszego projektora Sony VPL-HW50ES jest raczej konserwatywna. Widzimy jasność 1700 ANSI lumenów i kontrast dynamiczny 100 000:1 – oba wypadają raczej blado przy parametrach Epsona. Jednak kiedy porównamy obraz, widzimy że Sony wysoko stawia poprzeczkę. Oferuje niezwykle wysoki kontrast, który jest minimalnie gorszy od kontrastu JVC, za to przy wyraźnie wyższej jasności. Natywna (bez aktywnych systemów poprawy) ostrość obrazu jest w trójce najlepszych (z 7 testowanych), tutaj nowe JVC są minimalnie lepsze. Jednak Sony posiada zaimplementowaną technologię Reality Creation. W wyniku jej działania obraz wyraźnie zyskuje na szczegółach I konturach, bez wprowadzania zbędnych artefaktów. Subiektywne postrzeganie ostrości jest jeszcze lepsze i obraz jest ostrzejszy niż w JVC DLA-X35. Nawet w porównaniu do funkcji 4K oferowanych przez JVC DLA-X55 i DLA-X95 projektor Sony HW50 lśni i błyszczy. Z pozostałych zalet: posiada bardzo cichy wentylator (nawet w trybie podwyższonej jasności). Co niezwykle ważne – Sony VPL-HW50ES oferuje doskonałej jakości; jasny, pozbawiony efektów przenikania 3D obraz o jakości 3D jaką spotkamy dopiero w urządzeniach kosztujących po 80 000 zł!

Podsumowanie Sony VPL-HW50
+ wysoki kontrast
+ wysoka jasność
+ system Reality Creation – doskonale wyostrzający obraz
+ znakomity system Motionflow poprawiający płynność ruchu na ekranie
+ bardzo jasna i wysokiej jakości projekcja 3D
+ spore możliwości w zakresie kalibracji kolorów
+ bardzo cichy

- ręczna regulacja obiektywu

Podsumowanie: w ujęciu całościowym to najlepszy projektor w segmencie do 15 000 zł. Sony HW50 pod względem kontrastu i poziomu czerni jest minimalnie za JVC X35, jednak dysponuje znacznie wyższą jasnością. Dzięki temu obraz 3D wygląda znacznie lepiej, oraz bardziej nadaje się do projekcji na dużych ekranach (powyżej 240 cm na szerokość).

Epson EH-TW9100W

Podczas targów IFA w Berlinie, Epson zaprezentował swój nowy, szczytowy model rzutnika video do kina domowego – TW9100W. Pracujący w technologii LCD deklaruje posiadaną jasność na imponujące 2400 ANSI lumenów i kontrast dynamiczny 320 000:1. Model ten występuje w 2 wersjach, z końcowym oznaczeniem z literką „W” oraz bez oznaczenia. Elementem wyróżniającym Epson TW9100W od modelu Epson TW9100 jest zewnętrzny emiter HDMI, który w bezprzewodowy sposób wysyła obraz do projektora. Odkryłem, że w bezpośrednim porównaniu Epson EH-TW9100 rzeczywiście oferuje sporą jasność, jednak po prawidłowej kalibracji jego jasność jest nawet niższa niż projektorów JVC D-ILA. Ustępując również na polu kontrastu, ostrości, czy zbieżności matryc. Obraz wyglądał nieco płasko i sztucznie. Poziom czerni jak na projektor LCD jest zaskakująco doskonały, jednak projektory JVC radzą sobie nieco lepiej.
Atuty EPSON: bardzo dobre 3D (wolne od efektu przenikania, dobre okulary, wysoka jasność), cicha praca, długa żywotność lampy oraz największe możliwości w zakresie ustawień pracy obiektywu.

Podsumowanie Epson EH-TW9100W / TW9100 (z pominięciem bezprzewodowego HDMI)
+ doskonała jasność
+ dobra jakość 3D, wolna od efektu ducha
+ dobrej jakości okulary 3D
+ potężny zakres rzutowania i przesunięcia obiektywu Lens Shift
+ bezprzewodowa transmisja HDMI
+ długa żywotność lampy

- obraz nieco płaski i sztuczny
- przeciętny kontrast, nienaturalne kolory
- poziom czerni nie jest aż tak dobry jak na D-ILA

Podsumowanie: zważywszy na reputację firmy EPSON oczekiwaliśmy nieco więcej – szczególnie w kwestii ostrości obrazu i kontrastu. Prawdą jest, że projektor Epson TW9100W otrzymaliśmy na 24h przez terminem testu, zatem musielibyśmy spędzić z nim nieco więcej czasu, aby lepiej go poznać.

JVC DLA-X35

Na nasze nieszczęście, egzemplarz służący nam do testów odmówił posłuszeństwa po kilku godzinach pracy. Do tego czasu doświadczyliśmy słynnego kontrastu i doskonałej czerni, z jakiej słyną projektory JVC. Zaskakujące, że charakterystyka obrazu niezwykle przypomina jakość uzyskiwaną z większego brata JVC DLA-X55. Również pod względem ostrości. JVC widać poczyniło znaczący krok do przodu. Trudno o tak doskonale ostry obraz w projektorze tej, a nawet nieco wyższej klasie. Krytycznie natomiast podchodzimy do działania systemu Clear Motion Drive, we wszystkich modelach japońskiego producenta pozostawia on sporo do życzenia. Chyba żaden projektor nie wprowadza aż tak dużej ilości artefaktów przy niskich poziomach czerni jak projektor JVC (przy działaniu systemu CMD). Jasność obrazu jest wystarczająca do napędzenia ekranów o szerokości dochodzących do 240 cm w podstawie w ekonomicznej pracy lampy. Zarówno trybie 2D jak i 3D projektory JVC dysponują najniższą jasnością niż konkurenci. Ponadto JVC DLA-X35 pomimo nowych okularów RF nadal ma dość widoczny problem z efektem przenikania („powidoki”).
Atuty JVC: elektrycznie regulowany obiektyw z funkcją pamięci ze sporym zakresem rzutowania oraz mechanizm Lens Shift.



Podsumowanie JVC DLA-X35
+ najlepszy kontrast w klasie cenowej do 15 000 zł
+ wysoka ostrość obrazu
+ niemal doskonała czerń
+ elektryczny obiektyw
+ funkcja pamięci obiektywu
+ doskonałej jakości nowe okulary

- brak możliwości poprawy ustawień kolorów
- ograniczone możliwości korekcji zbieżności matryc
- głośny w trybie pełnej mocy lampy
- obraz 3D z efektem przenikania (powidoki, efekt ducha)
- niska jasność, najbardziej dokuczliwa przy 3D

Podsumowanie: JVC miałoby perfekcyjny projektor w klasie do 15 000 zł gdyby tylko JVC X35 był o 50% jaśniejszy i posiadał system zarządzania kolorami. Poza tymi mankamentami DLA-X35 jest bardzo dobry!

JVC DLA-X55

Wiele osób odwiedzających imprezę było szczególnie podekscytowanych modelem DLA-X55R. To ciekawa koncepcja, po raz pierwszy JVC zaprezentował dobrze wyposażony projektor w klasie cenowej około 20 000 zł. W oparciu o kartę katalogową widzimy, że JVC DLA-X55R jest niemal identyczny jak JVC DLA-X35. Nie jest to w żaden sposób ujma dla projektora, ponieważ już model podstawowy z oferty JVC posiada doskonały kontrast, czerń i ostrość. Jednak DLA-X55 posiada 3 dodatkowe, mocne atuty: posiada system do zarządzania kolorami (który nie występuje u najmłodszego brata), ma znacznie lepszy mechanizm korekcji zbieżności matryc, oraz emulację sytemu 4K.  To właśnie system „e-shift2” jest najmocniejszym punktem wyposażenia X55R. Wiele scen filmowych zyskuje dzięki niemu na szczegółowości – szczególnie elementy pojawiające się na pierwszym planie. Nieznaczne efekty uboczne skalowania niestety nadal pozostają widoczne w projektorach nowej serii. Niestety, JVC nie uporało się z tym problemem. Z drugiej strony, nie jest to jakiś istotny kłopot. Dziwniejsze okazało się bzyczenie pojawiające podczas pracy w trybie 4K. W trybie 3D JVC DLA-X55 jest ciemniejszy od swoich kolegów, pomimo że bardzo nam się podobały nowe okulary i niemal niewidoczne efekty przenikania.

 

Podsumowanie DLA-X55:

+ doskonały kontrast, niemal doskonała czerń
+ bardzo dobra ostrość obrazu
+ elektryczny obiektyw z funkcją pamięci
+ technologia e-schift2 4K
+ system zarządzania kolorami
+ narzędzia do poprawy zbieżności
+ dobrej jakości obraz 3D bez widocznych powidoków

- dość głośny w trybie pełnej jasności
- niska jasność, szczególnie dotkliwa przy projekcji 3D
- irytujące bzyczenie przy aktywowanym systemie 4K

Podsumowanie: Bzyczenie podczas pracy 4K nieco irytuje. Jasność jest nieco niższa niż przy DLA-X35. Pomimo tych potknięć X55 jest naszą rekomendacją ze stajni JVC. Oferuję doskonałą jakość obrazu przy pełnych możliwościach platformy.

Oprócz opisanych urządzeń w teście brały udział projektory Mitsubishi HC7800DJVC DLA-X95 oraz Sony VPL-VW1000 ES.

 









kino domowe multiroom sterowanie Wrocław
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Nasza firma wykonuje projekt, integruje oraz przeprowadza instalacje wszystkich form nowoczesnych technologii, takie jak prywatne kino czy niewielka prywatna salka kinowa, instalacje audio i video poprzez systemy sterowania oświetlenia i inteligentnego budynku. Firma Cinematic dostarcza rozwiązania dla klientów indywidualnych i komercyjnych. Wykonuje instalacje audiowizualne i instalacje av na terenie miasta Wrocław oraz na terenie całego kraji. Oferta obejmuje nagłośnienie audio, multiroom, kino domowe, sale konferencyjne, salki szkoleniowe, automatyka domowa - inteligentny dom, dystrybucja sygnału audio-video, sterowanie oświetleniem, systemy sterowania, sprzedaż urządzeń av, instalacja oraz programowanie. Nie ograniczamy się do samego miasta Wrocław, instalacje wykonujemy na terenie całego kraju. Projektory w prywatnych kinach dobieramy z oferty: Sim2, Runco, Digital Projection oraz JVC 3D. Nasza firma zrzeszona jest w organizacji ISF, ponadto posiadamy liczne certyfikaty potwierdzające zdobytą przez nas wiedzę i doświadczenie. Publikujemy artykuły i recenzje w prasie specjalistycznej i kolorowej.