projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom, kino domowe Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna

Podaj nam swój adres e-mail jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach:  



Testy projektorów: Projector Central przedstawia grupowy test 7 budżetowych projektorów DLP do kina domowego


Test projektorów DLP z klasy podstawowej.
"Battle of the Budget Projectors"
Shootout of the 854x480 DLP Projectors

Evan Powell and Bill Livolsi,  16 czerwiec, 2005 / ProjectorCentral.com

Projector Central przedstawia zmagania budżetowych projektorów do kina domowego, skupiając się na segmencie DLP 854x480.
Serwis na swój celownik wziął większość projektorów dostępnych na rynku amerykańskim, rozpatrując ich wady i zalety. Jako, że ten przedział cenowy (uwzględniono realia cenowe w Polsce, dlatego uznaliśmy "do 8.000 zł" ) jest najczęściej kupowany również w Polsce – artykuł powinien zaciekawić osoby rozglądające się za dobrym, a względnie tanim projektorem do domu.

Jeśli chcesz dostąpić magii wielkiego ekranu, a jednocześnie nie chcesz wydać zbyt wiele, projektory z rozdzielczością 854x480 są kierunkiem który powinieneś obrać. Aby pomóc Ci wybrać który projektor może być dla Ciebie najlepszy, wybraliśmy 7 popularnych modeli w celu porównania:

 BenQ PE5120
• InFocus Screenplay 4805
• NEC HT410
• Mitsubishi HC100U
• Optoma H27
• Optoma H31 (odpowiednik europejski to projektor Optoma ThemeScene H30A)
• Toshiba MT200

Wszystkie to małe, przenośne projektory o niewielkiej wadze. Zostały stworzone i zaprojektowane z myślą o kinie domowym. Takie projektory nie odpowiadają pod względem jasności urządzeniom biznesowym. Są za to w stanie dostarczyć obraz o jakości niedostępnej dla typowych projektorów prezentacyjnych. 

Każdy z tych modeli wyposażony jest w chipset DLP o rozdzielczości 854x480, czyli o rzeczywistej rozdzielczości 16:9. Potrafią wyświetlić materiał HDTV na pełnym ekranie, bez czarnych pasów po bokach, podczas gdy typowy materiał telewizyjny w formacie 4:3 będzie wyświetlany na środku ekranu z czarnymi pasami po bokach.

Najważniejsze zagadnienia

Pierwsze pytanie które natychmiast pojawia się w głowie to „który projektor wyświetla najlepszy obraz?” Oczywiście to jedno z ważniejszych pytań.  Istnieje kilka praktycznych i kluczowych aspektów które powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze projektora. Jakość obrazu z pewnością jest jedną z nich.

Każdy z projektorów do kina domowego ma unikalną kombinację funkcji i rozwiązań, zatem niektóre z tych rozwiązań mogą być bardziej dla Ciebie ważne od innych. Poniżej opisujemy najważniejsze kwestie do rozważenia przed zakupem:

Koło kolorowe : prędkość (wkrótce postaramy się w naszej bazie wiedzy wyjaśnić szczegółowo zagadnienia z tym hasłem związane)

Jak już wielokrotnie dyskutowaliśmy na łamach naszego serwisu, efekt tęczy jest niepożądanym efektem ubocznym powstałym w skutek sekwencyjnego wyświetlania kolorów w oparciu o szybko obracające się koło kolorowe. Tęcza nie tylko może wizualnie przeszkadzać, ale nawet powodować bóle głowy i męczenie się oczu. Dla niektórych widzów obraz taki może być nie do zaakceptowania, męczący w odbiorze. Prędkość koła kolorowego ma najistotniejszy wpływ na efekt tęczy i „przyswajalność” obrazu. Projektory z kołem o 2x prędkości mogą być problemem dla dużej ilości widzów. Te z kolei z kołem obracającym się 4x lub więcej prędkością eliminują efekt tęczy i dla większości widzów efekt ten nie jest widoczny.
   
Niektórzy, tak jak ja zupełnie nie są podatni na efekt tęczy. Ja jej nie widzę, nie dostaję bólu głowy, mogę oglądać projektor DLP z kołem 2x przez cały dzień bez jakichkolwiek problemów….Jeśli jednak planowałbym razem z przyjaciółmi lub sąsiadami oglądać filmy z projektora, pragnąłbym mieć go z kołem obracającym się z 4x lub szybszą prędkością, po to aby mieć pewność, że nikomu nie będzie przeszkadzał wyświetlany obraz. Uwzględniając tę zależność, mój wybór byłby ograniczony do następujących urządzeń: Infocus Screenplay 4805, Optoma H27, Optoma H31 (odpowiednik Optoma ThemeScene H30A) albo Toshiba MT200. Pierwsze 3 posiadają koła 4x, natomiast Toshiba 5x.

Pozostałe 3 produkty z naszej listy, BenQ PE5120, Mitsubishi HC100 oraz NEC HT410 posiadają koła 2x. Te modele z większym prawdopodobieństwem od pozostałych będą miały tendencję do ukazywania efektów ubocznych wolnego koła kolorowego. Każdy z tych modeli jednak posiada swoje unikalne cechy i właściwości, które możesz uznać za ważne. Zatem, jeśli nie jesteś podatny na efekt tęczy, któryś z tych projektorów możesz uznać za najlepszy wybór. Musiałbyś odwiedzić salony w których te urządzenia są wystawione i samemu sprawdzić, czy Ty lub któryś z domowników jest podatny na efekty uboczne koła.

Głośność pracy

Generalnie współczesne projektory video są znacznie cichsze od modeli wycofanych z produkcji. W przypadku niektórych rzutników szum wentylatorów jest wyraźnie słyszalny podczas spokojnych momentów podczas filmu. W całej grupie InFocus SP4805 wyraźnie odstawał pod względem wytwarzanego hałasu. Nie radzimy używać tego projektora na żadnym innym ustawieniu niż „oszczędny”, chociaż nawet wtedy dźwięk wydobywający się z wentylatorów jest najgłośniejszy z wszystkich testowanych urządzeń. Nec HT410 jest z kolei niemal niesłyszalny. Po ustawieniu wszystkich rzutników w tryb „oszczędny”  mający na celu wydłużenie żywotności lampy oraz wyciszenie wentylatorów, ranking projektorów od najcichszego do najgłośniejszego prezentowałby się w następujący sposób:

1. NEC HT410
2. Optoma H27
3. BenQ PE5120
4. Optoma H31
5. Mitsubishi HC100
6. Toshiba MT200
7. InFocus SP 4805

Jeśli dysponujesz większym pomieszczeniem a projektor będzie mocowany pod sufitem, albo w odpowiedniej odległości od widzów, głośność pracy wentylatorów nie powinny być decydującym czynnikiem przy wyborze. Jednak w małym pokoju, gdzie siedzimy obok projektora, głośna praca może nam wyraźnie przeszkadzać, dlatego powinniśmy być świadomi tego decydując się na dany projektor.

Jasność

Wszystkie projektory po optymalizacji obrazu pod kątem kina domowego mają wyraźnie niższą jasność. Generalnie teoretyczne maksimum dla jasności nie jest w jakikolwiek sposób powiązane z rzeczywistą jasnością dla materiałów video. Także wartości dla kontrastu nie są odpowiadające tym rzeczywistym. Niektóre projektory, takie jak Mitsubishi HC100 i NEC HT410 posiadają pełną gamę ustawień i regulacji umożliwiającą nawet pracę w pokoju dziennym. Jednak po kalibracji pod kątem kina domowego ich rzeczywista jasność  stanowi jedynie jakiś procent jasności deklarowanej.
Po ustawieniu na materiał video oraz ekonomiczny tryb pracy (obniżenie jasności, wydłużenie życia lampy oraz zmniejszenie głośności pracy wentylatorów) rzeczywiste wartości dla jasności prezentują się w następujący sposób:

Model: deklarowana / rzeczywista:
BenQ PE5120: 1100 / 380
InFocus SP4805: 750 / 350
Toshiba MT200: 700 / 330
Optoma H31: 850 / 325
Mitsubishi HC100: 1300 / 300
NEC HT410: 1000 / 250
Optoma H27: 850 / 185

Analizując te wartości należy mieć na uwadze, że ludzkie oko nie jest w stanie wychwycić niewielkich różnic w jasności projektora. W ciemnym pomieszczeniu oko dostosuje się do jasności pomieszczenia i różnice pomiędzy 300 – 400 lumenów nie będą zauważalne. Nawet ustawiając projektory obok siebie ciężko zauważyć różnice rzędu 20% przy oglądaniu standardowych filmów, chyba że rzeczywiście mocno doszukiwalibyśmy się różnic.
Generalnie, nasycenie kolorów i kontrast bądą zmniejszały się wraz ze zwiększaniem się powierzchni, którą projektor musi oświetlić. Dlatego też zawsze zachęcamy użytkowników którzy chcą osiągnać najwyższą jakoś obrazu, aby nie przesadzali z wielkościami ekranu. Wszystkie projektory bez problemu mogą wyświetlać obrazy 120 cali i więcej, jednak najlepiej wyglądają na ekranach o przekątnej 90 – 100 cali.

Jakość obrazu

Jakość obrazu jest uzależniona od wielu czynników, począwszy od kontrastu, poziomu czerni, nasycenia kolorów, dokładności kolorów a także precyzji skalera i deinterlacera wykorzystywanego przez dany projektor. Wszystkie te elementy razem wzięte przesądzają, na ile obraz jest czysty, ostry i realistyczny. Najlepszy sposób na porównanie to ustawienie projektorów obok siebie, podpięcie tym samym sygnałem i wychwycenie wszystkich różnic. Rezultaty naszych testów wyglądają następująco:

Najlepszy obraz był wyświetlany przez Optomę H31 (europejski model to Optoma ThemeScene H30A). Ten projektor ma zauważalnie lepszą (głębszą) czerń i lepszy kontrast od swoich konkurentów dostarczając obraz „z pazurem” co sprawiało niesamowite wrażenie. Obraz był ostry jak brzytwa, stabilny, doskonale nasycony. Po prostu przyjemny w kontakcie. Bez względu na to jaki model ustawialiśmy obok Optomy H31, porównując obraz nie mieliśmy żadnych wątpliwości który obraz był lepszy.

W przypadku drugiego miejsca mieliśmy remis: zarówno InFocus SP4805 jak i i Toshiba MT200 dostarczały niesłychanie satysfakcjonujące obrazy.
Mitsubishi HC100U było bardzo blisko jakości obrazu SP4805 i MT200. Był im równoważny pod względem kontrastu, poziomu czerni i ostrości. Gorzej wypadł w nasyceniu kolorów. Pomimo tego, Mitsubishi HC100 świeci bardzo ładnie, a ponadto na plus należy wspomnieć wyższą jasność niż Optomy H31, InFocusa SP4805 i Toshiby MT200. Zatem do zastosowań wymagających większej jasności, HC100 jest jednostką najbardziej zalecaną z wszystkich testowanych modeli.

Pozostałe 3 projektory już niestety nie wypadły tak dobrze. Całkiem jasny BenQ PE5120 miał braki w czerni i nasyceniu kolorów. Nec HT410, podczas gdy prezentował całkiem niezły obraz, nie posiadał odpowiedniego poziomu czerni, kontrastu i nasycenia kolorów. Tak jak Mitsubishi HC100, doskonale sobie radził w jaśniejszych pomieszczeniach. Lens Shift oraz cicha praca dodają HT410 unikalnych zalet, które pozostałe projektory z testowanej grupy nie posiadały.
Optoma H27 znalazła się w tyle stawki z obrazem mocno przyciemnionym i mało dynamicznym. Pomimo deklarowanego kontrastu 2500:1, nie stwierdziliśmy tego w naszych testach. Z powodu niewielkiego kontrastu i jasności, H27 powinna być zarezerwowana dla osób o ograniczonym budżecie. Najlepszy rezultat uda się uzyskać z obrazem nie więcej niż 80 cali po przekątnej.

Był to test projektorów opublikowany w serwisie ProjectorCentral. 


 









sim2 multi-room
Projektory Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Cinematic Wrocław - doskonała oferta na projektor, kino domowe i multiroom.