Nowe telewizory plazmowe Pioneera


 

Usprawnienia paneli
 
Nowa technologia Ultra Black Panel Technology to zasadnicza zmiana w konstrukcji paneli 8 generacji. Łączy ona działanie kilku rozwiązań. I tak, zastosowano nową powłokę emisyjną (Crystal Emmisive Layer) wewnątrz każdej komórki subpiksela. Pojawiło się też nowe źródło elektronowe u jej podstawy. Nowy jest też sposób sterowania panelu. Zastosowano niskie napięcie prawyładowań w połączeniu z wertykalnym kierunkiem wyładowań (dotychczas zachodziło ono w płaszczyźnie horyzontalnej). Zmiany te umożliwiły, po pierwsze, radykalne obniżenie poziomu czerni - aż o 80% (5-krotnie!), dzięki czemu współczynnik kontrastu podskoczył do rekordowego poziomu 16000:1 (wartość deklarowana przez producenta). Po drugie, uzyskano znaczącą poprawę gradacji najciemniejszych szarości (niskie wartości IRE), która jest piętą achillesową wszystkich płaskich wyświetlaczy (szczególnie zaś LCD). Po trzecie, sterowanie niskonapięciowe zapewnia precyzyjniejszą reprodukcję kolorów w ciemnych scenach. Wynika to stąd, że poszczególne komórki plazmowe są od siebie lepiej izolowane. Przykładowo, zaświecenie celi zielonej w znacznie mniejszym stopniu wpływa na rozjaśnianie cel (subpikseli) niebieskiej i czerwonej.



Nowa w panelach Ultra Black jest także powłoka antyodblaskowa trzeciej generacji (Direct Colour Filter 3), która redukuje odbicia światła zewnętrznego już do poziomu w pełni akceptowalnego. Ponadto redukuje spadek kontrastu nawet w jasnych pomieszczeniach (300-600 luxów). Tym samym, przewaga ekranów LCD staje się w tej materii mniej znacząca.

Lepsza obróbka obrazu
 
Istotnym elementem każdego współczesnego telewizora jest jakość przetwarzania wideo. Inżynierowie zaangażowani w projekt KURO podeszli do sprawy z dużą powagą, znacząco poprawiając zarówno działanie deinterlacingu (konwersji I/P), jak również wprowadzając skuteczne redukcje szumów i zakłóceń. Dzięki temu nowy deinterlacer Pioneera jest niewątpliwie jednym z najlepszych stosowanych we współczesnych telewizorach.
 
Zastosowany układ redukcji szumów High Quality NR ma za zadanie redukcję typowych artefaktów pojawiających się w przekazach telewizyjnych SD odtwarzanych na współczesnych panelach HD. Skutecznie redukowany jest także "efekt mrówek" (Mosquito Noise), jak również "kostka" (Block Noise) - a więc wszystkie typowe artefakty kompresji MPEG. Ilustracja poniżej (na górze obraz z plazmy 7G, na dole z plazmy 8G).


W menu ekranowym, z zakładce trybów obrazu, dostępna jest nowa pozycja - Optimum Mode. Jest to tryb "inteligentnej" analizy obrazu pod kątem jego zawartości (zakresu dynamiki, kolorów, etc.) współpracujący z czujnikiem natężenia światła zewnętrznego. Po zgaszeniu światła układ stopniowo optymalizuje poziom bieli, nasycenie kolorów pod kątem możliwie naturalnego, przyjemnego dla oczu efektu końcowego. Oczywiście nie jest to tryb przeznaczony dla wideofilów, którzy we własnym zakresie lub z pomocą profesjonalnego kalibratora ISF, dokonają precyzyjnej kalibracji. Zmiany ustawień trwają kilkanaście sekund, są więc prawie niezauważalne.
 
Tryb HD Digital Direct - 24fps

Na rynku dostępne są setki telewizorów HD ready i obecnie już dziesiątki modeli z panelami Full HD. Tylko nieliczne z nich przyjmują sygnał wideo zapisany z prędkością 24 klatek na sekundę (24 Hz), możliwy do uzyskania np. z płyt Blu-ray. Dlaczego jest to tak istotne? Kamera filmowa rejestruje obrazu z prędkością 24 klatek na sekundę. Tymczasem dotychczas obowiązujące standardy wideo przewidywały jedynie dwie częstotliwości odświeżania obrazu: 50 Hz i 60 Hz. Łatwo zauważyć, że żadna z nich nie jest zgodna z prędkością filmu, nie stanowi też (niestety) jej całkowitej wielokrotności.
 
Co w tej sytuacji robili wydawcy materiału wideo (DVD, VHS)? W przypadku materiałów NTSC 60 Hz przeprowadza się prostą manipulację klatkowania, tak zwaną konwersję pull-down 2:3. Polega ona na tym, że dwie kolejne ramki zawierają jedną tę samą klatkę (podzieloną oczywiście na linie parzyste i nieparzyste), zaś następna jest rejestrowana w 3 ramkach. Chodzi o to, by skompensować nadmiar prędkości wynikający z zapisu 60-hercowego. Przyjrzyjmy się temu procesowi dokładniej. Dwie klatki filmowe są wyświetlane przez 1/12 sekundy. By odtworzyć tę samą informację w systemie NTSC (60 Hz) potrzeba 5 ramek wideo (2+3), co zajmuje 5/60, czyli dokładnie tyle samo - 1/12 sekundy. Brzmi to prosto, ale w praktyce jest źródłem wielu problemów podczas odtwarzania (temat na oddzielny artykuł) na wyświetlaczach progresywnych. Deinterlacing nie jest w takim wypadku trywialny. Z kolei filmy wydawane na płytach PAL (50 Hz) są konwertowane w systemie pull-down 2:2. Proces ten jest prostszy (jedna klatka zgrywana jest zawsze do dwóch kolejnych ramek, parzystej i nieparzystej), ale ma jedna istotną wadę. Wymaga przyspieszenia taśmy filmowej o około 4% (do 25 kl/s) po to by zachować zgodność z prędkością odczytu wideo. Tę manipulację rzadko kiedy widać (oko ludzkie nie ma wbudowanego metronomu), ale usłyszeć jest o wiele łatwiej. Ucho ludzkie jest bardzo czułe na zmiany barwy dźwięku wywołane zmienną prędkością obrotową płyty / taśmy. Problem ten doskonale znają użytkownicy gramofonów i magnetofonów analogowych. Zmianę barwy można też łatwo wywołać w odtwarzaczach CD z regulacją Pitch. Zmianę prędkości odczytu o 4% słychać bardzo wyraźnie!
 
Pioneer jest jak na razie jednym z nielicznych wytwórców telewizorów, który dostrzegł znaczenie omawianego problemu i już w poprzedniej generacji plazm zapewnił kompatybilność z sygnałem 1080p/24. Trzeba zdawać sobie sprawę, że cecha ta nabiera znaczenia wyłącznie wtedy gdy współpracujący z ekranem odtwarzacz oraz, ewentualnie, procesory wideo i przełączniki HDMI, również są kompatybilne z trybem 1080/24. Pioneer dysponuje nie tylko odtwarzaczem Blu-ray BDP-LX70 obsługującym tryb 24fps, ale także amplitunerami A/V wyposażonymi w wejścia i wyjścia przełączające sygnał 1080p/24. Dla kompatybilności tej zarezerwowano handlową nazwę HD digital film direct oraz odpowiednie logo.


Trzy razy HDMI 1.3

Wszystkie nowe telewizory Pioneera wyposażono w trzy złącza HDMI w specyfikacji 1.3. Zagwarantowana jest więc obsługa trybu zwiększonej rozdzielczości koloru (Deep Color), odpadają też problemy z niemożnością podłączenia więcej niż dwóch źródeł HD bezstratnym złączem HDMI. Poza tym złącza HDMI wzbogacono o funkcję komunikacji urządzeń Pioneera (CEC), dzięki czemu obsługa całych systemów stanie się znacznie prostsza.

Na podstawie AudioVideo 06/07

 









.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Projekt, instalacja oraz kalibracja systemów audio i video - to obszary naszego działania. Projekt i budowa kina, prywatna / domowa sala kinowa, projekt multiroom - nagłośnienie domu, systemu sterowania - to tylko kilka z naszych propozycji. Wykonujemy adaptacje akustyczne wraz z pomiarami i kalibracją systemów nagłoœśnienia. Bazujemy w oparciu o standardy i procedury obowiązujące profesjonalistów CEDIA, HAA oraz THX. Domowa sala kinowa powinna być przemyœślana pod kątem akustyki, obsługi, posiadać wygodne fotele kinowe oraz obraz zapewniający wrażenia lepsze niż w kinie.