projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom, kino domowe Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna

Podaj nam swój adres e-mail jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach:  



Czy rzeczywiście mój projektor potrzebuje dobry ekran projekcyjny?


Odpowiedź – to zależy… Jeśli mocno trzymamy się budżetu, a gotowi jesteśmy zrezygnować ze  szczegółowości i "wierności" obrazu – to jak najbardziej, biała ściana spełni swoje zadanie. Na pewno jest to jedno z najtańszych rozwiązań znanych na rynku. Chociaż to też nie jest do końca prawda, ponieważ istnieją wyspecjalizowane firmy produkujące specjalną farbę „projekcyjną”, której cena jest często droższa od budżetowych ekranów (np. farby Goo).

Zatem, dlaczego nasz projektor powinien mieć odpowiedniej jakości ekran projekcyjny?
Pomijając kwestie opisane dokładne w bazie wiedzy (sekcja dotycząca wyboru ekranu) skupmy się na 2 istotnych zagadnieniach związanych z obrazem: kontrastem oraz rzetelnością w odwzorowaniu prawidłowo zdefiniowanej jasności i kolorów dla wyświetlanego materiału.

1. Kontrast projektora, a kontrast oglądanego obrazu..

Wszystkie projektory są (a przynajmniej powinny być) testowane w warunkach laboratoryjnych. Parametr kontrastu ON/OFF jest podawany dla samego projektora przy założeniu, że dysponujemy całkowicie zaciemnionym pomieszczeniem, gdzie światło (to odbite także) w żaden sposób nie zakłóca pomiarów. Zatem prawie niemożliwe jest uzyskanie parametrów deklarowanych przez producenta w warunkach domowych. Nawet w doskonale urządzonym i zaprojektowanym kinie domowym możemy się jedynie do tych parametrów zbliżyć. 

Pomiary przeprowadzone przez jedno z najbardziej prestiżowych i specjalistycznych magazynów związanych ze sprzętem do kina domowego – "Widescreen Review" odbywają się w niemal całkowicie czarnym pomieszczeniu. A i tak parametry te często odbiegają od tych deklarowanych przez producentów…

Za pomocą odpowiednio dobranego ekranu o zachowanych standardach jakościowych możemy wykorzystać mocne strony projektora. Dobierając właściwą powierzchnię możemy zarówno zagwarantować doskonałą reprodukcję barw, jak i zwiększyć kontrastowość obrazu (szare powierzchnie, zwiększające stosunek czerni do bieli).

W przypadku białej ściany jesteśmy skazani na spore straty zarówno w rozdzielczości obrazu (szczegółowość) jak i znaczne ograniczenia i przekłamania w wyświetlanych kolorach. Jeśli ściany wraz z sufitem w pomieszczeniu mamy ciemnie - nie spowoduje to dodatkowych strat dla obrazu, jeśli jednak są one jasne - możemy być pewni że światło odbite od białej ściany wróci na nią, co poskutkuje rozmyciem kolorów i dratycznym spadkiem kontrastu.

2. Nawet najbardziej precyzyjny i doskonały projektor jest ograniczony powierzchnią z której obraz zostaje odbity.

Skupimy się tutaj na 3 najistotniejszych parametrach określających nam precyzyjność wyświetlanego obrazu:
rozkład składowych RGB, krzywej gamma oraz palecie kolorów CIE.

Jak już wielokrotnie pisaliśmy w naszej bazie wiedzy, projektor jest urządzeniem wyświetlającym, którego możliwości możemy poznać dopiero patrząc na ekran (nie spotkaliśmy się nigdy z przypadkiem kiedy ktoś oglądał film patrząc bezpośrednio w obiektyw projektora). Ekran lub  ściana o nieodpowiednich właściwościach odbijających spowoduje, że obraz wyświetlany będzie "przekłamany" względem tego, który na niego trafił.

a) prawidłowe wyświetlenie składowych kolorów (RGB level)

Dla przykładu weźmy wysokiej klasy projektor, który jest dobrze skalibrowany i zoptymalizowany pod kątem wyświetlanego materiału. Zobaczmy jak mocno będą się różniły kolory po odbiciu od powierzchni referencyjnej (na przykładzie Stewart Studiotek 130) od ekranu niskiej jakości.

Jak widzimy na wykresie poniżej, wszystkie 3 składowe kolorów rozkładają się niemal idealnie wzdłuż całej skali szarości (przy punkcie odniesienia D65).  Oznacza to, że urządzenie, wyświetla w odpowiednich proporcjach wszystkie 3 kolory RGB. W przypadku, kiedy któraś z kolorowych linii wykresu znacznie odbiega od wartości 100% oznacza to że urządzenie wyświetla za dużo (jeśli powyżej 100%) lub za mało (jeśli poniżej linii) danego koloru. Jeśli któraś z kolorowych lini znajduje się powyżej wyznacznika (100%) na początku wykresu - oznacza to, że w ciemnych scenach mamy dominację tego koloru, jeśli z kolei pod koniec wykresu - oznacza to, że dany kolor występuje zbyt intensywnie w jasnych scenach. Na zdjęciu poniżej widać, że w przypadku powierzchni Stewart StudioTek 130 kolory niemal idelanie są dostarczane zarówno w ciemnych jak i jasnych scenach.
wykres poziomu RGB

Weźmy teraz pod uwagę sytuację, kiedy ten sam doskonale skalibrowany projektor, wyświetlający składowe RGB w idealnych proporcjach  trafia na powierzchnię ekranu, która nie jest odpowiednio opomiarowana i wprowadza swoje zniekształcenia na padający obraz.

Co oznaczają te wykresy oraz jakie to ma znaczenie dla użytkownika?
Oznacza to, że należy mieć świadomość że niezależnie jak doskonały mamy projektor to jesteśmy w dalszym ciągu ograniczeni właściwościami ekranu lub ściany z której korzystamy. W przypadku pokazanym powyżej, z projektora doskonale skalibrowanego, wyświetlającego obraz w sposób jaki został nagrany w studiu filmowym uzyskujemy obraz z wyraźnymi przekłamaniami w kolorach niebieskich i czerwonych.

b) prawidłowe odzwierciedlenie jasności obrazu (krzywa gamma)

Identycznie wygląda sytuacja dla wykresów gamma. Gamma określa nam zależność nieliniowej funkcji pomiędzy wejściem (input) a wyjściem (output) dla urządzeń wyświetlających. Wartość gamma dla materiału video w procesie produkcyjnym wynosi 2,2. Jeśli urządzenie jest nieprawidłowo ustawione obraz będzie odbiegał od tego, co podczas produkcji widział producent wraz z reżyserem. Jeśli wartość gamma jest zbyt niska, wtedy obraz będzie mocno kontrastowy, sceny będą ciemniejsze niż w oryginale, przez co stracimy wiele detali. Jeśli z kolei będzie zbyt wysoka – obraz będzie rozmyty.

Analogicznie jak w przypadku zakłamań w wyświetlanych kolorach, identyczna sytuacja spotka nasz obraz w zakresie wartości gamma. Dla projektora z prawidłowo zdefiniowaną wartością gamma=2,2 (dla materiału filmowego) obraz po odbiciu od białej ściany, lub niskiej jakości ekranu zostanie zniekształcony. Wyświetlane sceny będziemy widzieli w inny sposób niż życzyłby to sobie producent nagrania.

c) zakres palety kolorów CIE 

W 1931 roku organizacja znana jako "International Commission for Illumination" stworzyła diagram CIE który określa i definiuje wszystkie kolory. Wewnątrz diagramu określono trójkąt, który reprezenuje kolory dla danego standardu telewizyjnego. Oznacza to, że materiał zapisany na taśmie filmowej musi mieścić się w ramach określonego trójkąta. Jeśli urządzenie wyświetlające (projektor) nie potrafi wyświetlić wszystkich możliwych kolorów, wtedy trójkąt (określający współrzędne RGB) "projektora" będzie zawierał się w trójkącie referencyjnym.

I tak na przykładzie powierzchni referencyjnej, jaką jest Stewart StudioTek 130 - na zdjęciu poniżej widzimy, że powierzchnia jest w stanie odwzorować niemal wszystkie kolory z palety określonej przez organizację CIE dla standardu filmowego. 
Stewart StudioTek 130

Poniżej widzimy wykres przedstawiający ograniczone możliwości w zakresie wyświetlania kolorów, szczególnie widoczne na przykładzie koloru niebieskiego i zielonego. Niemożliwe będzie zobaczenie poszczególnych kolorów, które zostały zapisane na taśmie filmowej.niepelne CIE

Podsumowanie
W przypadku wizji jest identycznie jak w przypadku fonii, niektórzy zobaczą różnice w obrazie, a niektórzy nie. Wszystko zależy od tego, na ile jesteśmy wymagający od naszego systemu i jak bardzo nam na tym zależy. Ważne w tym wszystkim jest to, abyśmy byli świadomi  że projektor jest tylko jednym z elementów, który musi pasować do całego systemu.









sim2 multi-room
Projektory Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Cinematic Wrocław - doskonała oferta na projektor, kino domowe i multiroom.