projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna




Fragmenty relacji z targów IFA magazyn Audio-Video - projektory 3D


Tekst: Filip Kulpa
Magazyn: Audio-video 10/2011

Trzeci wymiar w projekcji przedniej.
3D Stało się także kluczem-wytrychem dla producentów projektorów, w szczególności tych do kina domowego. Całą rodzinę, aż 5 modeli – pokazał Epson."

"...Podobnie jak w nieco jaśniejszym (2200 lumen) i bardziej kontrastowym TW6000/W, optyka nie ma, niestety lens Shift – ten pojawia się dopiero w parze TW9000 / TW9000W. W projektorach tych udało się utrzymać kontrast dynamiczny na poziomie 200 000:1 przy maksymalnym strumieniu świetlnym 2400 lumenów. Aby zmniejszyć stratę efektywnej jasności obrazu w trybie 3D i zredukować przenikanie obrazów L/P (po założeniu okularów), zastosowano technologię wyświetlania 400Hz (w krajach z zasilaniem 60Hz – 480Hz), która w przypadku TW9000/W jest dodatkowo sprzęgnięta z algorytmem interpolacji klatek (analogicznie jak w modelach 2D 200Hz). TW9000W ma kosztować około 16 500 zł. Tuż przed opuszczeniem targów, w sobotnie popołudnie, udało mi się wejść na prezentację tego modelu. Obraz 3D miał dobrą jakość w sensie oddawania przestrzeni, jednak na tle tego, co widziałem wcześniej z (dużo droższych) maszyn JVC i SIm2 (o nich za chwilę), był ewidentnie przygaszony (mała jasność). Początek sprzedaży Epsonów zapowiedziano na koniec roku.

Nie da się ukryć, że większe wrażenie wywarł najnowszy projektor JVC DLA-X90R (39 999 zł). To szczytowa konstrukcja z serii trzech modeli wyświetlających obraz stereoskopowy, oczywiście przy wykorzystaniu sztandarowej technologii D-ILA. Urządzenie dokonuje projekcji w oparciu o pojedynczy układ optyczny – analogicznie jak u rywali. Ma jednak dwie ważne innowacje techniczne: pierwszą jest (symulowana) rozdzielczość 4K, którą uzyskano w oparciu o technologię przesuwania pikseli, podobnie jak to kiedyś robił Panasonic w swoich kamerach HD. W tym rozwiązaniu element znajdujący się pomiędzy układem przetworników D-ILA 0.7” z pryzmatem a optyką dokonuje przesunięcia obrazu o 0,5 piksela. Szczegóły nie są znane. Obraz wtórny (przesunięty) nałożony na ten oryginalny skutkuje zwiększeniem gładkości obrazu oraz praktycznym wyeliminowaniem siatki obrazowej (nie dotyczy trybu 3D, w którym rozdzielczość powraca do zwykłego Full HD). Dobrze przygotowana demonstracja porównująca X90R z ubiegłorocznym X9 wyraźnie to pokazała. W „dziewiątce” efekt był wyraźnie widoczny, zaś z nowego projektora, nawet przy ekstremalnym zbliżeniu do ekranu, był całkowicie gładki – jakby pochodził ze światłoczułej błony. Ważniejszy wydawał się zysk w szczegółowości obrazu, który – jak początkowo sądziłem – jest następstwem podkręconego wyostrzenia, jednak obraz logo w przerwach pomiędzy materiałami nie potwierdził tego przypuszczenia. X90R ma ponadto wyższy współczynnik kontrastu on/off. Mimo braku przesłony dynamicznej, udało się go wyżyłować aż do wartości 120 000:1. Czy poprawie uległ także kontrast ANSI – odpowiedź na to pytanie była negatywna. Z obserwacji w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu z czarnymi ścianami i sufitem wynika, że inżynierowie JVC powinni popracować przede wszystkim nad tym aspektem urządzeń D-ILA. Niezależnie od tego, jakość obrazu 3D była dla mnie pewnym zaskoczeniem. Dodam od razu, że – pozytywnym. Jasność wydawała się wystarczająca – widać było wyraźny postęp względem X9. W konsekwencji, sceny filmowe miały o wiele lepszą dynamikę i żywotność barw.



W trybie 3D różnica pomiędzy nowym, a starym modelem była jeszcze większa niż w 2D. Nic dziwnego, bowiem poprawę jasności uzyskano w inteligentniejszy sposób niż montowanie silniejszej żarówki (tu wciąż lampa UHP 200W). JVC podaje, że w odróżnieniu od konkurencyjnych systemów 200/240Hz układ D-ILA 3D działa w trybie 100/120 Hz. Nie traci czasu na „namalowanie” kolejnych linii obrazu, co zajmowałoby całą ramkę (1/200s), w konsekwencji czego migawki okularów byłyby otwarte tylko przez połowę dostępnego czasu (w innym wypadku występowałyby bardzo silne przenikanie obrazów). Klatka wideo z JVC jest adresowana w całości w jednym momencie, dzięki czemu nie występują straty jasności związane z oczekiwaniem migawek na całkowite zaadresowane klatki. Sądząc p rezultatach, przechwałki producenta nie są bezzasadne. „

‘”Prócz tego, pokazano jeszcze dwa tańsze modele: DLA-X70R (4K, THX 3D, kontrast 80 000:1, z precyzyjnym ustawieniem zbieżności paneli do 1/16 piksela, jednak bez opcji automatycznej kalibracji) oraz budżetowy JVC DLA-X30 (13 999 zł), pozbawiony zarządzania kolorami, o rozdzielczości Full HD (nie 4K), z kontrastem 50 000:1 i wciąż ze zmotoryzowaną optyką. Wszystkie nowe projektory JVC są wyjątkowo ciche (20dB w normalnym trybie pracy lampy). Strumienie świetlne osiągają wartość 1300 lm (X30) lub 1200 lm (X70R, X90R).”

„Włoska firma Sim2 zaprezentowała, w niepozorny sposób (niezaciemnione i nieosłonięte stoisko), swój sztandarowy projektor Lumis 3D-S (Lumis 3D Solo). Nie wiedząc, co się święci, założyłem okulary (migawkowe) – notabene tworzonego obecnie standardu Expand, zapewniającego kompatybilność z projektorami i telewizorami różnych producentów. To, co ujrzałem , zasługuje bezdyskusyjnie na miano referencyjnego obrazu 3D. Mam na myśli ciągłość efektów przestrzennych, naturalność perspektywy, brak przenikania obrazów, wystarczająco płynny ruch, bez migotania i innych efektów prowadzących do zmęczenia wzroku. Ten projektor jest najwyraźniej klasą samą w sobie. Widzę tylko jeden szkopuł – cenę. To trój przetwornikowe urządzenie DLP o zadziwiająco małych rozmiarach kosztuje, bagatela, 225 000 zł. Tyle dziś, niestety trzeba zapłacić za obraz 3D o jakości kinowej lub lepszej. Interesujące jest, jak osiągnięto tak wysoką jakość obrazu 3D.



Sim2 w ścisłej kooperacji z Texas Instruments użył technologii Puremotion 3D i Triple Flash Chodzi o specjalny układ współpracujący z przetwornikami DMD (DarkChip4), który każdą klatkę filmu wyświetla 3 krotnie dla każdego oka. Odświeżanie obrazu następuje zatem 144 razy na sekundę. Technologia Triple Flash jest, jak do tej pory, używana wyłącznie w kinach oraz projektorach profesjonalnych DCI. Ponieważ przetworniki DMD są niesamowicie szybkie (kilkaset razy przewyższają w tym zakresie panele LCD lub LCOS), to w połączeniu z odpowiednimi okularami możliwe jest praktyczne wyeliminowanie przesłuchów (przenikania obrazów). Atutem urządzenia jest także wystarczająco duża jasność w trybie 3D. Maksymalny strumień świetlny sięga 3000 lumenów. Włoski specjalista zadbał także o precyzję oddania kolorów w trybie 3D. Opracowano do tego celu zupełnie nowe narzędzie zarządzające kolorami, w którym łatwo można wybierać tryb pracy projektora.”

 









kino domowe multiroom sterowanie Wrocław
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Nasza firma wykonuje projekt, integruje oraz przeprowadza instalacje wszystkich form nowoczesnych technologii, takie jak prywatne kino czy niewielka prywatna salka kinowa, instalacje audio i video poprzez systemy sterowania oświetlenia i inteligentnego budynku. Firma Cinematic dostarcza rozwiązania dla klientów indywidualnych i komercyjnych. Wykonuje instalacje audiowizualne i instalacje av na terenie miasta Wrocław oraz na terenie całego kraji. Oferta obejmuje nagłośnienie audio, multiroom, kino domowe, sale konferencyjne, salki szkoleniowe, automatyka domowa - inteligentny dom, dystrybucja sygnału audio-video, sterowanie oświetleniem, systemy sterowania, sprzedaż urządzeń av, instalacja oraz programowanie. Nie ograniczamy się do samego miasta Wrocław, instalacje wykonujemy na terenie całego kraju. Projektory w prywatnych kinach dobieramy z oferty: Sim2, Runco, Digital Projection oraz JVC 3D. Nasza firma zrzeszona jest w organizacji ISF, ponadto posiadamy liczne certyfikaty potwierdzające zdobytą przez nas wiedzę i doświadczenie. Publikujemy artykuły i recenzje w prasie specjalistycznej i kolorowej.