projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna




Test projektora Sim2 NERO 3D-2 - Idealny projektor?


Idealny projektor? – test projektora Sim2 NERO 3D-2

Przedstawiamy Państwu najgorętszy projektor 3D/2D ostatnich tygodni – Sim2 NERO 3D-2. Rzutnik, który wprowadził sporo zamieszania w prasie specjalistycznej, zdobywając wiele nagród i wyróżnień. To pierwszy 1-chipowy projektor 3D w historii firmy Sim2, oferowany w 2 wersjach: podstawowej 3D-1 oraz premium 3D-2. Obie propozycje są godne uwagi z racji na doskonałe połączenie funkcji 2D i 3D, co zdarza się niezwykle rzadko. Urządzenie jest na tyle dobre, że jeden z redaktorów prestiżowego magazynu Widescreen Review, zajmujący się testowaniem projektorów, umieścił NERO w projekcie swojej prywatnej sali kinowej, wybierając go na referencyjny rzutnik, będący punktem odniesienia dla innych testowanych urządzeń.

Sim2 NERO 3D-2

Sim2 NERO to przedstawiciel nowej serii projektorów do kina domowego; do sprzedaży trafił na początku roku 2012. W pierwszej kolejności światło dzienne ujrzał model 3D-1, który był wersją podstawową w serii NERO. Oferował myśl techniczną inżynierów z Pordenone w możliwie najbardziej przystępnej cenie, jak na tę klasę produktu oczywiście. Po pewnym czasie, do oferty trafiła udoskonalona wersja – 3D-2, która jest bohaterem niniejszego tekstu. Wersja Sim2 3D-2 posiada kilka istotnych różnic w stosunku do modelu oznaczonego 3D-1. Są to m.in.: znacznie wyższa jasność, która jest deklarowana na 2 000 lumenów (zamiast 1 600 lumenów), wyższy kontrast wynoszący 30 000:1 (zamiast 10 000:1) a także kilka istotnych różnic w konstrukcji projektora.

Budowa

W wyższym modelu zastosowano układ Dynamic Black, którego działanie przypomina funkcjonowanie dynamicznej przysłony, znanej już wcześniej z implementacji w projektorach kinowych konkurencji. Zadaniem mechanizmu jest redukcja ilości światła wydobywającego się z układu optycznego. Zasadnicza różnica pomiędzy systemem Dynamic Black a podobnymi polega na istocie mechanizmu. Sim2 poświęcił kilka lat na udoskonalenie systemu. Szybkość i zasadę działania można porównać do układów stosowanych w produkcji dysków twardych. Ultraszybki mechanizm steruje ruchomą „łezką”, która w zależności od ustawienia (góra/dół) przepuszcza większą lub mniejszą ilość światła. W ten sposób, podczas projekcji ciemnych scen, mechanizm ustawia „łezkę” w położeniu blokującym zbędną ilość światła, ograniczając światło do poziomu umożliwiającego zobaczenie wszystkich niezbędnych elementów na ekranie przy jednoczesnym obniżeniu poziomu czerni do minimum. Dotychczas takie rozwiązanie wiązało się z wieloma „efektami” ubocznymi. Najczęściej był to problem „pompowania”, kiedy szybkie przejścia ze scen ciemnych do jasnych powodowały widoczne skoki w jasności obrazu, zaś przejścia z jasnych do ciemnych scen wywoływały widoczne na ekranie obniżenie jasności. Z tego też względu przez wiele lat Sim2 był przeciwny stosowaniu tej technologii. Do czasu, aż udoskonalił swój system do perfekcji. Podczas pracy system Dynamic Black jest zupełnie niezauważalny, jego obecność można zauważyć dopiero na planszach testowych, zmuszając mechanizm do pracy. Użytkownik ma możliwość wyłączenia układu Dynamic Black, a także regulacji zakresu, w jakim system ma pracować, czyli do jakiego stopnia jasności ma maksymalnie otwierać przesłonę.

Część układu Dynamic Black, którego zadaniem jest poprawa kontrastu poprzez obniżenie poziomu czerni.

Drugą istotną różnicą jest zamiana „pręcika” (integrator rod) który przewodzi i kumuluje energię z lampy. Jego wyrafinowana konstrukcja powoduje większą wydajność układu optycznego, co przekłada się na wyższą jasność i lepszą równomierność naświetlenia całego ekranu. Rozwiązanie stosowane w modelu 3D-2 jest bardzo kosztowne, stąd też niespotykane jest w modelach nieco tańszych o tej samej konstrukcji.

NERO to seria 1-chipowych projektorów do kina domowego. Wewnątrz znajdziemy koło kolorowe zdolne do pracy w trybie Brilliant Color, w którym urządzenie zyskuje na jasności. Implementacja jest na tyle udana, że nawet wyczulona osoba nie będzie podatna na artefakty wynikające z zastosowania 1-chipowej technologii. Ponadto, co jest dość zaskakujące, na ekranie nie widać szumów cyfrowych spotykanych w podobnych konstrukcjach.

Jasność projektora, poza samą kalibracją, uzależniona jest od ustawień mocy lampy, która może pracować w zakresie 230W-280W, oraz ustawienia systemu Brilliant Color, który może znajdować się w 2 stanach: włączony i wyłączony. Przy włączonym systemie urządzenie zyskuje na jasności oraz intensywności kolorów. W zależności od ustawień, różnice w jasności mogą sięgać nawet rzędu 50%.

Z racji na wydajność „świetlną”, NERO 3D-2 idealnie nadaje się do prywatnej salki kinowej oraz pomieszczenia kinowego lub rozrywki ze średniej wielkości ekranem. Projekt sali kinowej zakładającej wykorzystanie modelu NERO 3D-2 powinien przewidywać wielkość obrazu nie większą niż 300 cm w podstawie. Do większych systemów, zakładających ekrany o szerokości przekraczającej 300 cm, znacznie lepiej predysponowane są projektory z serii LUMIS oraz TEATRO.

Wyposażenie

Projektor 3D Sim2 NERO jest wyposażony w pakiet wszelkich niezbędnych wejść sygnałowych oraz gniazda RS232 do współpracy z systemami sterowania. Z tyłu znajdziemy również wejście na emiter sygnału, niezbędny do oglądania materiału 3D. Emiter poprzez podczerwień synchronizuje migawki w okularach aktywnych. Zestaw umożliwiający oglądanie materiału 3D można zamówić jako wyposażenie dodatkowe. Występuje ono w 2 pakietach: 4 pary okularów + emiter 3D oraz 8 par okularów + emiter 3D. Koszt zestawu podstawowego to okolice 5 000 zł. Zestaw pasuje do wszystkich projektorów serii NERO oraz LUMIS.

Ponieważ NERO to urządzenie „instalacyjne” z segmentu wyższego, wymaga bardzo precyzyjnej lokalizacji względem ekranu. W odróżnieniu od projektorów LCD/LCOS/SXRD, układ optyczny jest zaprojektowany tak, aby przede wszystkim był jak najbardziej wydajny. Kwestie prostoty i łatwości instalacji pozostawiono na drugim planie. To niesie za sobą w konsekwencji dość ograniczony zakres regulacji Lens Shift oraz możliwość regulacji powiększenia obrazu. W ten sposób, zamiast standardowego 1 obiektywu montowanego fabrycznie, dostępnego w typowych projektorach, w modelach NERO można zamówić 3 rożne obiektywy różniące się zakresem rzutowania. Począwszy od optyki o symbolu T1 przeznaczonej do rzutowania z bliskiej odległości od ekranu, do T3, która umożliwia lokalizację w dalekich odległościach. Zwykle ta wersja optyki cechuje się najlepszymi parametrami, lecz również wyższą ceną niż wersje T1 i T2.

Kalibracja

Projektory Sim2 od prostszych urządzeń odróżniają 2 zasadnicze i niezwykle kluczowe elementy w zakresie kalibracji. Pierwszy z nich to prostota i swoboda, w jakiej projektory poddają się kontroli. Kalibracja tej klasy sprzętu jest przyjemna, urządzenie zawsze prawidłowo reaguje na wykonane zmiany w ustawieniach i zachowuje się w sposób kontrolowany. Zmieniając lekko jeden parametr, zmienia on tylko ten zakres za który powinien on odpowiadać, nie wprowadzając jednocześnie chaosu do innych ustawień i parametrów (tych na których nie powinien mieć wpływu). Drugi element to brak jakichkolwiek udziwnień i komplikacji, jakie spotyka się często w prostszych konstrukcjach. Nie występują problemy np. z przebarwieniami niskich poziomów skali szarości na niebiesko lub czerwono, podczas gdy reszta skali szarości ma prawidłowy przebieg. W efekcie dość często spotyka się sytuację, w której trzeba się sporo namęczyć, aby pozbyć się przebarwień występujących w niskich poziomach czerni. Modele NERO (jak i projektory serii LUMIS) zachowują się wręcz podręcznikowo. Wynika to z lepszej weryfikacji używanych komponentów, wyższej klasy elementów użytych do produkcji oraz większego nacisku na wzorcowość w zakresie reprodukcji obrazu. Do kalibracji precyzyjnej wystarczy dostęp do menu projektora, które jest proste i czytelne, pozbawione jakichkolwiek komplikacji. Prawdopodobnie menu Sim2 ma około 20-30% wszystkich funkcji i regulacji, jakie spotkamy w wielokrotnie tańszych projektorach popularnych firm, takich jak Panasonic czy też Epson. Lecz te 20% funkcji w menu wystarczy na dokładne i precyzyjne ustawienie parametrów obrazu. Innymi słowy, czasem mniej znaczy lepiej...

Obraz

Patrząc na obraz z projektora, pierwsze skojarzenia i słowa, jakie cisną się na usta to „ostry jak brzytwa”, „przestrzenny niczym 3D” oraz „szybki jak dynamit”. Tak jest faktycznie. Obraz wyświetlany na ekranie jest niezwykle ostry i wyraźny. Ostry niczym cyfrowe zdjęcie wysokiej jakości. Taką ostrość można spotkać również w innych, nieco tańszych projektorach DLP, jak chociażby Sim2 Crystal 35, lecz zasadnicza różnica dotyczy samego charakteru obrazu. Obraz nie jest przesadnie cyfrowy, nie wygląda „technicznie” i nieco „sztucznie” poprzez swoją wyjątkową ostrość. Jest bardzo ostry i wyraźny, lecz jednocześnie miły i przyjemny w odbiorze, można by rzec „filmowy”.  To optymalne połączenie ostrej i wyraźnej cyfrowej technologii z miękkością analogowej.

Zdjęcie ostrość: Zdjęcie nie jest w stanie oddać pełnej i idealnej ostrości jaką oferuje NERO, genialna szczegółowość na poziomie piksela.

Kwestia druga to przestrzenność. Na dobrym materiale 2D można się złapać, że chwilami wygląda on niemal jak 3D bez okularów - świetne rozmieszczenie postaci oraz elementów na różnych planach i odległościach względem siebie. Niektóre sceny z filmu "Avatar" (wersja 2D) są tak doskonale wygenerowane, że mamy wrażenie, jakbyśmy uczestniczyli w oglądanej akcji. Widzimy doskonale, że postacie poruszają się za lub obok głównych bohaterów, lecz nigdy scena nie zlewa się w jedną całość, tworząc płaską rzeczywistość.

I na koniec „dynamit”, czyli jak to mówią Amerykanie - efekt „wow”.  Obraz jest bardzo dynamiczny, przez co oglądany film nabiera dramaturgii i znacznie bardziej wciąga. Szybkość i zwrotność wyświetlanego materiału sprawia, że dynamiczne i szybkie akcje oglądane na ekranie wyglądają naturalnie i przykuwają uwagę. Brak jakiegokolwiek złudzenia powolności czy też smużenia. Do tego stopnia, że aż chce się usiąść i zobaczyć, co będzie dalej. Wygląda to genialnie i dodaje dodatkowej adrenaliny wyświetlanemu materiałowi video.

Dwie ostatnie cechy są charakterystyczne dla dość drogich, lecz rewelacyjnych 3-chipowych projektorów DLP. Klasycznym przykładem jest tutaj model LUMIS 3D-S - dedykowany do najbardziej wymagających, profesjonalnych salek kinowych - który dysponuje zarówno genialną przestrzenią, jak i dynamiką. Oczywiście nie ma mowy, aby w urządzeniu ponad dwa razy tańszym oba zjawiska występowały aż tak namacalnie i na taką skalę jak w modelu LUMIS, lecz jest to ten sam charakter zjawiska. Zjawiska, którego nie spotyka się niestety (lub na szczęście, gdyż jaki byłby sens posiadania projektorów tej klasy?) w urządzeniach klasy niższej.

Obraz 3D

O ile obraz 2D wygląda znakomicie, o tyle różnica w obrazie 3D pomiędzy projektorem NERO a popularnym, nawet najbardziej zaawansowanym projektorem JVC z serii DLA-X90 / DLA-X95 dzielą lata świetlne.  Te różnice dotyczą dosłownie każdego aspektu obrazu. Są one zauważalne po kilku sekundach projekcji. Można je odnieść do różnic pomiędzy projektorami kinowymi, jakie powstawały przez kilka generacji, kiedy nie jeden rok, a kilka lat różniło technologicznie modele projektorów. To, co jest bolączką większości projektorów – niska jasność, mało wyraźny obraz, zmęczenie spowodowane projekcją 3D, niska szczegółowość, nienaturalny obraz, niski kontrast, rozmycia w ciemnych scenach – zdaje się iść w niepamięć.

Pierwszy wysokiej jakości seans, jaki pamiętam, pochodził z projektora 3-chipowego Sim2 Lumis 3D-S. Projektor ten, chociaż z przeznaczeniem domowym, posiadał zaimplementowane rozwiązania spotykane wcześniej w komercyjnych projektorach kinowych, znane z dużych multipleksów. Po seansie spędzonym z projektorem LUMIS 3D-S zmieniłem zdanie na temat projekcji 3D, do której wcześniej podchodziłem dość sceptycznie. Jedyny problem tkwił po stronie cenowej. Urządzenie, chociaż genialne pod każdym względem, jest niedostępne dla większości śmiertelników. Drugi raz z udaną projekcją 3D miałem do czynienia podczas spotkania z projektorem Sim2 M.150 – pierwszym projektorem LED 3D. Stosuje on tę samą technologię 120Hz (LUMIS 144Hz) z czasem mignięcia 0,9ms, co oba modele NERO.

Zasadnicza różnica pomiędzy technologią stosowaną przez Sim2 a konkurentami polega na dwóch kwestiach. W odróżnieniu od innych technologii, Sim2 wyświetla pełne klatki, unikając częściowego skanowania klatek, co - chociaż jest niezwykle szybkie - powoduje chwilowe nakładanie się informacji przeznaczonej dla lewego i prawego oka. Sim2 stosuje metodę wyświetlania pełnych klatek, co pozwala na wyświetlanie pełnej informacji, pozbawionej wszelkich ułomności wynikających z nieefektywnej obróbki sygnału. Ponadto czas przełączenia migawki z jednego oka na drugie wynosi zaledwie  0,9 ms, gdzie w konkurencyjnych rozwiązaniach wynosi on pomiędzy 2 - 4,1 ms, co przekłada się na widoczny podczas seansu 3D efekt smużenia, z rozmazanym obrazem szczególnie widocznym podczas projekcji dynamicznych scen. Obrazy z jednego oka przenikają się z obrazami przeznaczonymi domyślnie dla drugiego oka.

Jest to obecnie pierwszy projektor, jaki przychodzi mi do głowy dla osoby szukającej bardzo dobrej jakości 2D i 3D. Oglądanie filmów 3D nie wiąże się praktycznie z jakimikolwiek niedogodnościami. W pierwszej chwili po założeniu okularów czujemy „efekt 3D”, kiedy zmysły musza dostosować się do „innego” typu projekcji. Lecz po kilku sekundach zapominamy o okularach na nosie i cieszymy się obrazem, który jest jasny i szczegółowy. Przejście z typowego projektora 3D na trójwymiar w wykonaniu NERO można porównać z przejściem z seansu płyty DVD na seans z doskonałej jakości filmem wydanym na Blu-ray, oglądanym na dobrym projektorze 1080p. Ilość szczegółów, detali, struktura materiału powoduje, że zastanawiamy się, jak to możliwe, że ten sam film wygląda zupełnie inaczej. Dla przykładu, przy zbliżeniach na sweter głównego bohatera w filmie 3D pod tytułem „Jak ukraść księżyc”, widzimy ilość szczegółów, jaka dotychczas występowała na materiale 2D. Struktura materiału, z którego został wykonany sweter, widoczne linie, wzorki i zagłębienia. Wszystko to robi to olbrzymie wrażenie.

Dotychczas sceptycznie podchodziłem do seansów 3D z racji na zbyt wiele wyrzeczeń i kompromisów towarzyszących projekcji. Dość uciążliwe wydawało mi się siedzenie przez 2 godziny w średnio wygodnych okularach. Owszem, efekt ciekawy i zachwycający, tylko czy aby wystarczająca ilość wrażeń, aby przetrwać cały seans 3D? Zwykle więcej frajdy sprawiało mi oglądanie zwykłego, dobrze wydanego materiału 2D. Z projektorem klasy NERO sprawy przyjmują nieco inny obrót. Okulary są znacznie wygodniejsze i doskonale leżą na nosie, są znacznie lepszej jakości niż okulary innych producentów. Do tego wyeliminowana jest większość uciążliwych efektów towarzyszących projekcji 3D. Komfort i jakość seansu 3D jest na poziomie porównywalnym z 2D. Do tego wszystkiego dochodzą efekty przestrzenne związane z 3D.

Wygodne okulary 3D sprawiają, iż zapominamy, że mamy je założone podczas projekcji 3D.

Konkurencja

W segmencie cenowym, w którym znajduje się projektor NERO 3D-2, poruszają się jedynie firmy specjalistyczne, które oferują swoje produkty wyłącznie poprzez wyspecjalizowane firmy instalacyjne. To niewątpliwie oferta dla osób znacznie częściej dysponujących specjalnym pomieszczeniem telewizyjnym, salką kinową niż niewielkim salonem. Cena projektora nie należy do niskich, lecz wynagradza nam to wysoką jakością obrazu i niezapomnianymi przeżyciami. Pod wieloma aspektami nie znajdziemy tańszych odpowiedników lub nawet zbliżonej jakości oferowanej przez konkurencyjne projektory. Projektor 3D NERO 3D-2 jest obecnie najchętniej kupowanym rzutnikiem w ofercie Sim2, co chyba również jest dowodem na wysoką jakość.

Na zakup projektora klasy NERO (3D-1/3D-2) należy przeznaczyć od ok. 75 000 zł do 100 000 zł w zależności od wersji i wyposażenia.

Videoprezentacja projektora Sim2 NERO 3D-2:

Strona produktu:
Sim2 NERO 3D-2

Zapraszamy do komentowania recenzji na naszej stronie na facebooku - Facebook Cinematic.









kino domowe multiroom sterowanie Wrocław
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Nasza firma wykonuje projekt, integruje oraz przeprowadza instalacje wszystkich form nowoczesnych technologii, takie jak prywatne kino czy niewielka prywatna salka kinowa, instalacje audio i video poprzez systemy sterowania oświetlenia i inteligentnego budynku. Firma Cinematic dostarcza rozwiązania dla klientów indywidualnych i komercyjnych. Wykonuje instalacje audiowizualne i instalacje av na terenie miasta Wrocław oraz na terenie całego kraji. Oferta obejmuje nagłośnienie audio, multiroom, kino domowe, sale konferencyjne, salki szkoleniowe, automatyka domowa - inteligentny dom, dystrybucja sygnału audio-video, sterowanie oświetleniem, systemy sterowania, sprzedaż urządzeń av, instalacja oraz programowanie. Nie ograniczamy się do samego miasta Wrocław, instalacje wykonujemy na terenie całego kraju. Projektory w prywatnych kinach dobieramy z oferty: Sim2, Runco, Digital Projection oraz JVC 3D. Nasza firma zrzeszona jest w organizacji ISF, ponadto posiadamy liczne certyfikaty potwierdzające zdobytą przez nas wiedzę i doświadczenie. Publikujemy artykuły i recenzje w prasie specjalistycznej i kolorowej.