Kalibracja telewizora plazmowego Pioneer LX5090 wraz z omówieniem fabrycznych ustawień.


Telewizor plazmowy Pioneer LX5090

Model LX5090 należy do najnowszej serii telewizorów plazmowych firmy Pioneer. Seria ta potocznie nazywana jest 9G, ponieważ odnosi się do 9-tej generacji.

Zarówno wygląd fizyczny, obsługa, jak i struktura menu telewizora są niemal identyczne jak w poprzednich wersjach. Pierwszą rzeczą jaką napotykamy po wejściu do menu pod sekcją „obraz” są ustawienia parametrów oglądanego obrazu. Użytkownik otrzymuje do dyspozycji 6 fabrycznie zdefiniowanych ustawień oraz 1 wolny bank pamięci, przeznaczony na indywidualne ustawienia użytkownika.

Tryb Optymalny

Identycznie jak w przypadku poprzednich generacji pierwsze ustawienie o nazwie „Optymalne” pomyślane zostało z myślą o osobach, które nie mają ochoty bawić się suwakami służącymi do regulacji. Tryb optymalny ma gwarantować, że obraz automatycznie dostosuje się do każdego sygnału podłączonego do TV.
Tryb ten może być dobrym wyborem dla osób instalujących urządzenie w pomieszczeniu o zmiennych warunkach oświetleniowych, gdzie najwyższa jakość obrazu niekoniecznie jest najważniejsza. Decydujący jest przede wszystkim komfort.

kalibracja ISF Pioneer LX5090
rysunek 1 - po lewej przedstawiony ilościowy rozkład składowych RGB dla ciemnych scen, po prawej analogicznie dla jasnych

Zarówno podczas projekcji jasnych jak i ciemnych scen panel zdecydowanie za dużo dodawał koloru niebieskiego (rysunek 1). W skutek takiego zabiegu średnia temperatura barwowa dla bieli wynosiła średnio nieco ponad 9300K (zamiast 6500K). Wyświetlany obraz był wyraźnie ochłodzony i posiadał niebieskie zabarwienie. Gamma prezentowała się przyzwoicie, przyjmując wartość 1.98.

ISF Pioneer
rysunek 2 - gamma w trybie optymalnym

pioneer lx5090
rysunek 3 - skala szarości w trybie optymalnym

Tryb Standardowy

Nieco dziwna nazwa jak na ustawienia oferujące wszystkiego „za dużo”. Kolory za mocno nasycone, kontrast za wysoki, wszystkie parametry obrazu wyraźnie wykraczające poza wszelkie dopuszczalne normy i zasady.
Gamma przyjmuje wartość 1.33 (rysunek 5) i jednocześnie nieregularny charakter. Widać olbrzymi wpływ układów automatycznie regulujących jasność panelu (o tym nieco więcej w sekcji "Luminancja").


rysunek 4 - po lewej przedstawiony ilościowy rozkład składowych RGB dla ciemnych scen, po prawej analogicznie dla jasnych


Pioneer Kuro ISF
rysunek 5 - gamma w trybie standardowym


kalibracja telewizorów
rysunek 6 - skala szarości w trybie standardowym

Tryb Dynamiczny

Dynamiczne ustawienia są jeszcze bardziej „pokręcone” od standardowych. Ponadto wybór ten uniemożliwia jakiekolwiek dodatkowe regulacje parametrów obrazu, które stają się niewidoczne (zablokowane). Trudno sobie wyobrazić, aby ktokolwiek preferował tego typu obraz.


rysunek 7 - gamma w trybie dynamicznym


pioneer lx5090 kalibracja
rysunek 8 - skala szarości w trybie dynamicznym

Tryb Filmowy

Wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. Wszystkie parametry obrazu są bardzo bliskie wzorcowi. Zarówno skala szarości wygląda przyzwoicie jak i krzywa gamma. Jedyne zarzuty mogą dotyczyć nieco niskiego kontrastu (dla 100 IRE Window luminancja wynosiła 96,4 cd/m2) i pewnej miękkości obrazu jaka się pojawia.



rysunek 9 - gamma w trybie kinowym


Rysunek 10 - skala szarości w trybie kinowym


rysunek 11 - po lewej przedstawiony ilościowy rozkład składowych RGB dla ciemnych scen, po prawej analogicznie dla jasnych

Jak widać na rysunku numer 12, odchylenie kolorów wynosi dE=10 dla ciemnych odcieni szarości mierzonych przy 20 IRE przy temperaturze barw wynoszącej 6077K. Przy jasnych odcieniach szarości mierzonych przy 80 IRE odchylenie wynosi już "jedyne" dE=6 przy temperaturze 6301K. W obu przypadkach temperatura jest zdecydowanie za niska, przez co obraz będzie miał ciepłe kolory o wyraźnej dominancie koloru czerwonego. Potwierdza to rozkład składowych RGB widoczny na rysunku nr 11.

kalibracja TV pioneer
rysunek 12 - po lewej wynik pomiarów dla 20IRE, po prawej dla 80 IRE w trybie kinowym

Pomimo, iż odchylenie kolorów od wzorca było wyraźnie za duże względem dopuszczalnych standardów, to i tak wynik oferowany przez tryb "Film" był wyraźnie lepszy od wszystkich pozostałych.
Dla przykładu w trybie "Optymalne" odchylenie było odpowiednio dla 20 IRE i 80 IRE - dE=24 i dE=37, dla "Standardowe" dE=34 i dE=33. 

Tryb Gier

Ten bank pamięci powstał w celu zapobiegania ewentualnemu powstawaniu powidoków, znanych z poprzednich generacji telewizorów. Wyraźnie zredukowany został poziom kontrastu jak i intensywność kolorów. Tego typu ustawienia znakomicie sprawdzają się podczas współpracy z konsolami, gdzie dominują mocno nasycone kolory i pojawia się wiele statycznych elementów. Inaczej tryb ten możemy nazwać "bezpiecznym", ponieważ wszelkie parametry są ustawione na takim poziomie, że nie powinny spowodować szybszego utracenia właściwości panelu.

Tryb Sport

Nastawiony na dostarczanie jasnego i wysoce kontrastowego obrazu, niestety dość istotnie pozbawionego cech naturalnej reprodukcji. Wyraźnie zimny charakter kolorów o wysokiej temperaturze barwowej.

Luminancja

Identycznie jak w poprzednich generacjach wyraźnie widać uzależnienie maksymalnego poziomu natężenia luminancji (jak jasno świeci) od aktualnie wyświetlanego materiału. Co to oznacza?
„Jasność” (poziom luminancji) obrazu wyraźnie spada jeśli ekran jest w całości pokryty jasnym obrazem (np. filmy przyrodnicze) w stosunku do scen w których jedynie niewielka część obrazu pokryta jest bardzo jasnym obrazem (np. filmy, w których akcja dzieje się w nocy).

Dokonując pomiaru „jasności” planszy testowej zawierającej idealnie biały kwadrat na środku ekranu w trybie Optymalnym, uzyskaliśmy wynik 109,2 cd/m2. Badając idealnie biały (100IRE) ekran w oparciu o planszę typu Full (cały ekran wyświetlający białą planszę) wynik spadł do 51,70 cd/m2. Co ciekawe po naciśnięciu na pilocie przycisku menu podczas wyświetlania planszy białej na całym ekranie, „jasność” zwiększyła się do poziomu 67,70 cd/m2. Stało się tak, ponieważ menu w LX5090 posiada ciemne elementy, co spowodowało że cały panel nie musiał być idealnie naświetlony.


rysunek 13 - ekran w 100% wypełniony białą planszą

kalibracja pioneer telewizor
rysunek 14 - ekran wypełniony białą planszą po pojawieniu się menu telewizora


rysunek 15 - ekran pokryty w 25% białą planszą

To obrazuje, jak bardzo zmienia się „jasność” obrazu w zależności od aktualnie wyświetlanego materiału. Oczywiście pomimo, że zmiany te na cyfrach wyglądają na bardzo duże, w rzeczywistości nie widzimy tego na ekranie. Przebiega to bardzo płynnie i jest generalnie niewidoczne dla oka.

Przestrzeń kolorów

Telewizor oferuje 2 przestrzenie kolorów (color space), które różnią się definicjami kolorów podstawowych (czerwony, zielony, niebieski). Po wybraniu opcji numer 1 kolory, szczególnie zielony i czerwony zyskują na nasyceniu. W stosunku do obowiązujących standardów, które są spełniane podczas nagrywania i procesu produkcji materiałów telewizyjnych, kolory są przekłamane (każdy kolor podstawowy jest dokładnie zdefiniowany matematycznie na diagramie i posiada swoje współrzędne, po to aby za każdym razem i na każdym etapie produkcyjnym kolory wyglądały identycznie). Tego typu definicja może podobać się wielu osobom, bywa również przyjemna dla oka podczas oglądania filmów animowanych. Kolory są bowiem bardziej żywe i mogą się wydawać atrakcyjniejsze. Zmniejszając suwak „kolor” w menu możemy jednak nieco przybliżyć wierzchołki zdefiniowane przez kolory podstawowe ku ich wzorcowym punktom odniesienia. Przestrzeń numer 2 jest znacznie bliżej tego co powinniśmy zobaczyć i jeśli zleży nam na naturalności obrazu, powinniśmy wybrać tę właśnie opcję.


rysunek 16 - przestrzeń kolorów 1 po lewej, po prawej przestrzeń kolorów 2

System CMS

Pioneer od jakiegoś już czasu wyposaża swoje telewizory w system zarządzania kolorami. Jego przydatność ma charakter dyskusyjny. O ile zmiana kolorów uzupełniających (CMY) nie powoduje drastycznych zmian w liniowości skali szarości, o tyle nawet drobne zmiany kolorów podstawowych (RGB) mogą wprowadzić dość sporo zamieszania. Przy jakiejkolwiek zmianie kolorów w systemie CMS należy na bieżąco obserwować ich wpływ na pozostałe parametry obrazu.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kalibracja ISF

Dzięki profesjonalnej kalibracji istnieje możliwość bardzo precyzyjnego ustawienia wszystkich parametrów obrazu. Najnowsze modele 9G są wyposażone w moduł ISFccc, który oferuje dodatkowe banki pamięci umożliwiające zapisanie ustawień dla trybów oglądania telewizji w czasie dnia jak i w nocy. Te ustawienia są niezwykle istotne z racji na całkowicie odmienne ustawienia m.in. dla „jasności” i „kontrastu”, co wpływa na wszelkie pozostałe parametry. Oprócz dodatkowych trybów pamięci w trybie ISF istnieje możliwość wyłączenia pewnych opcji, które z poziomu menu są cały czas aktywne. Dodatkowo uzyskujemy znacznie lepszą kontrolę gammy, którą można skorygować w 9 punktach.

kalibracja ISF
rysunek 17 - skala szarości po kalibracji


rysunek 18 - gamma po kalibracji


rysunek 19 - składowe RGB po kalibracji

Po procesie kalibracji panel LX5090 doprowadzony został do stanu niemal referencyjnego.
Skala szarości była niemal idealnie neutralna. Nie można powiedzieć o jakimkolwiek zabarwieniu, czy przekłamaniu kolorów. Od 20IRE do 100IRE maksymalne odchylenie kolorów wynosiło dE=1.

Temperatura barwowa została idealnie sprowadzona do 6500K. Gamma posiadała nie tylko idealny kształt i charakterystykę, ale przyjmowała również pożądaną wartość 2,2.

Obraz zyskał nie tylko na naturalności, ale również na „jasności”, kontraście i klarowności.

Po zapisaniu oddzielnych ustawień dla projekcji w czasie dnia i w czasie wieczornym, w pamięci zostały uaktywnione 2 dodatkowe banki pamięci. Wszystkie ustawienia zostają wprowadzone na stałe do pamięci telewizora i niemożliwe staje się przypadkowe usunięcie lub wprowadzenie jakichkolwiek zmian przez osobę nieupoważnioną. 

Pioneer LX5090 po kalibracji
rysunek 20 - uaktywnione tryby ISF dzień oraz ISF noc po przeprowadzonej kalibracji

UWAGA:
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem skalibrowanego telewizora Pioneer LX5090 - skontaktuj się z nami:
telefonicznie (71) 351 91 97 lub używając formularza kontaktu.










.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Projekt, instalacja oraz kalibracja systemów audio i video - to obszary naszego działania. Projekt i budowa kina, prywatna / domowa sala kinowa, projekt multiroom - nagłośnienie domu, systemu sterowania - to tylko kilka z naszych propozycji. Wykonujemy adaptacje akustyczne wraz z pomiarami i kalibracją systemów nagłoœśnienia. Bazujemy w oparciu o standardy i procedury obowiązujące profesjonalistów CEDIA, HAA oraz THX. Domowa sala kinowa powinna być przemyœślana pod kątem akustyki, obsługi, posiadać wygodne fotele kinowe oraz obraz zapewniający wrażenia lepsze niż w kinie.