projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom, kino domowe Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna

Podaj nam swój adres e-mail jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach:  



Test ekranu Stewart FilmScreen GrayHawk w magazynie Home Theater


Istnieje kilka konwencjonalnych technologii w których wytwarzane są projektory kinowe. Projektory CRT cenione są za ich czerń oraz analogowy charakter (brak pikseli). Natomiast najwiekszą ich wadą jest stosunkowo niska jasność. Coraz większą popularność zdobywa technika DLP oraz D-ILA promowana przez JVC. Projektory wykonywane w tych technologiach mogą pochwalić się znacznie lepszą jasnością obrazu, jednak za cenę wyższego poziomu czerni.
Sercem każdego systemu przedniej projekcji jest ekran który współpracuje z projektorem. Jednym z największych producentów ekranów jest Stewart Filmscreen który ciągle opracowuje i doskonala swoją technologię aby dotrzymać kroku najnowszym rozwiązaniom projekcyjnym. Nowa specjalistyczna powierzchnia GrayHawk jest przeznaczona do współpracy z projektorami typu DLP oraz D-ILA.       


 Rys A: Porównanie kolorów powierzchni GrayHawk oraz Studiotek 130.

Jak dobry jest GrayHawk? Aby odpowiedzieć na to pytanie porównałem go do ekranu Stewarta z powierzchnią Studiotek 130 będącego źródłem odniesienia w naszym laboratorium. Studiotek posiada białą, matową powierzchnię i dostarcza jasnego obrazu pozbawionego praktycznie hotspottów oraz przekłamań kolorów. Powierzchnia Studiotek 130 ma współczynnik wzmocnienia równy 1.3 co oznacza, iż powierzchnia ta odbija o 30% więcej światła aniżeli referencyjna biała tablica magezowo-kobaltowa. Natomiast GrayHawk charakteryzuje się współczynnikiem wzmocnienia równym 0.95. Teoretycznie ujemny współczynnik wzmocnienia powinien ściemnić obraz i poprawić poziom czerni, co będzie szczególnie korzystne dla projektorów DLP oraz D-ILA.

Jak bardzo różni się GrayHawk od Studiotek 130? Dla celów porównawczych w naszym laboratorium ustawiliśmy oba ekrany ramowe obok siebie. Jako źródło użyliśmy Yamahy DPX-1 DLP (testy były wykonywane w 2002 roku). Aby porównać poziomy bieli wykorzystaliśmy referencyjną, białą, fotograficzną planszę.   


Rys B: Stewart GrayHawk będzie doskonałym dopełnieniem dla naszego projektora. Dostępny jest w formacie 16:9 jak i 4:3. 

W pierwszej kolejności należało skalibrować projektor Yamahy przy pomocy Photo Research Spectroradiometer do standardu: temperatury 6500 Kelvinów. Następnie wykorzystując plansze testowe ustawiliśmy poziomy czerni oraz bieli. Aby sprawdzić jednolitość obrazu pod względem bieli wykonaliśmy następujący eksperyment: rzuciliśmy obraz na referencyjną całkowicie białą planszę notując miejsca odstępstw (brak jednolitości bieli wprowadzany przez układ optyczny projektora). Następnie obraz przenieśliśmy na nasze ekrany. Tak jak wcześniej wspomniałem Studiotek 130 jest naszym referencyjnym ekranem, także doskonale wiem gdzie występują odstępstwa. Różnica pomiędzy temperaturą bieli w stosunku do białej planszy wynosi około 300K, a w przypadku luminancji 12 footlambertsów. Studiotek 130 jest w stanie wyświetlić pełną nasyconą paletę kolorów. Współczynnik wzmocnienia wynoszący 1.3 został specjalnie pomyślany pod kątem projektrów CRT. Wymagają one wzmocnienia jasności obrazu gdyż nie są w stanie wyprodukowac wystarczjącej ilości światła. Jednocześnie wzmocnienie 1.3 nie jest na tyle duże aby wprowadzić zauważalne zniekształcenia: hotspoty oraz przekłamania kolorów.

Powierzchnia GrayHawk jest dokładnie taka jak wynika to z jej nazwy: szara. W porównaniu do Studiotek 130 jest nawet bardzo szara, co w dużej mierze tłumaczy dlaczego jest w stanie dostarczyć tak wspaniały poziom czerni. Szary kolor wynika z kombinacji koloru spodniej powierzchni oraz wyjątkowej powierzchni przepuszczającej światło odpowiedzialnej właśnie za zwiększenie poziomu czerni. Kąt widzenia dla powierzchni GrayHawk wynosi 160 stopni, a wzmocnienie 0.95 pomaga pochłonąć więcej światła.

Właśnie ze względu na ujemny współczynnik wzmocnienia obraz testowy w stosunku do planszy referencyjnej oraz obrazu Studiotek 130 był lekko ciemniejszy (zob. wykresy). Według pomiarów temperatura barwowa była przesunięta lekko w kierunku niebieskiego, jednak ma to jedynie znaczenie w przypadku gdy nasz projektor nie dysponuje regulacją skali szarości. Większy kontrast obrazu uzyskujemy dzięki temu, że czerń staje się jeszcze ciemniejsza, mimo, iż zmniejsza się poziom bieli (poziom bieli można potem zwiększyć uzyskując jeszcze lepszy kontrast).


Rys C: Powierzchnia Studiotek 130 (wykres górny) ma wzmocnienie wynoszące 1.3, natomiast GrayHawk 0.95. 

Ponieważ Yamaha ma dużą jasność, nie było problemów aby zwiększyć ilość produkowanego światła i uzyskać taką samą liczbę foot-lambertsów jak w przypadku Studiotek 130. Następnie należało tylko ponownie ustawić poziom czerni. Należy wspomnieć że przy użyciu plansz testowych nie było znacznych różnic pomiędzy tymi dwoma ekranami. Jednak już wykorzystując referencyjne DVD: film „Piąty element” widać było definitywnie różnice w czerni oraz widoczne zwiększenie jakości i dokładności w odwzorowaniu kolorów. Obraz z GrayHawk podobał mi się bardziej aniżeli z Studiotek 130. Najlepszym dowodem na zwiększenie poziomu czerni było menu projektora. Czerń na planszach menu była naprawdę czarna w stosunku do tych z Studiotek 130. Grafiki te są generowane na poziomie 0 IRE lub przy całkowitym braku sygnału.


Rys: Temperatura barwowa dla powierzchni GrayHawk oraz Studiotek 130.

Wielu producentów projektorów wciąż udoskonala swoje produkty pod kątem zdolności do odtwarzania prawdziwej czerni i niektórym się to udaje. Wykorzystują różne metody: jedni stosują specjalne chipy, drudzy wykorzystują inteligentne układy monitorujące wejściowy sygnał wideo. Uzyskanie prawdziwej czerni jest bardzo ważne – nie tylko dlatego, że wtedy niebo w nocy wygląda ciemniej lub ręka wyłaniająca się z cienia wygląda bardziej realnie ale dlatego, że wpływa to na kolory i skalę szarości odpowiedzialne za to aby oddać to co w zamierzeniu chciał przekazać kierownik zdjęć.

Znacznie łatwiejszym i lepszym sposobem jest zastosowanie odpowiedniego ekranu jakim właśnie jest GrayHawk. Pozwala na uzyskanie dobrego obrazu i dobrego odwzorowania kolorów nawet w jaśniejszych pomieszczeniach.
Powierzchnia GrayHawk jest dostępna w ekranach ramowych jak i rozwijanych w formacie 16:9 jak i 4:3. Jest to dobre rozwiązanie ze względu na możliwość uzyskania wysokiego kontrastu oraz wysokiej jakości obrazu w jasnych pomieszczeniach. Podsumowując: GrayHawk to doskanałe uzpełnienie dla wszelkiego typu urządzeń projekcyjnych, będę rekomendował ją do wszelkich zastosowań.                


Najważniejsze cechy:

- prawdziwie czarny obraz
- powierzchnia optycznie przeźroczysta
- wspaniałe rozwiązania dla wszystkich cyfrowych projektorów

Home Theater 04.2002









sim2 multi-room
Projektory Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Cinematic Wrocław - doskonała oferta na projektor, kino domowe i multiroom.