projektory ekrany Wrocław kino domowe multiroom, kino domowe Subskrybuj kanał RSS CINEMATICinstalacje av kina multiroom instalacja kina domowego Wrocław
instalacja audio-wizualna

Podaj nam swój adres e-mail jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach:  

 Optoma HD81 w AV 05/2007



Optoma HD81

Dwuczęściowy projektor Optomy, mimo że konstrukcyjnie wywodzi się z projektora multimedialnego, ma do zaoferowania obraz bardzo wysokiej jakości.

Najnowszy projektor kinowy Optomy jest konstrukcją dwuczęściową. Składa się z projektora ThemeScene HD81 oraz zewnętrznego procesora video - kontrolera, za pomocą którego projektor komunikuje się z urządzeniami zewnętrznymi oraz przyjmuje polecenia użytkownika. Sam projektor nie posiada na obudowie jakichkolwiek przycisków umożliwiających jego kontrolę. Bez ingerencji kontrolera nie mamy możliwości nawet uruchomienia HD81.

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy producent projektorów dołącza do swojego urządzenia zewnętrzny, ale dedykowany procesor obrazu. Tak zrobił już m.in. norweski projectiondesign ze swoim modelem Action! model three 1080.

Pod względem wyglądu i jakości wykonania konstrukcja mogłaby być nieco bardziej dopracowana. Plastik nie jest najwyższej jakości. Pomiędzy łączeniem obiektywu i obudowy widać wyraźny wyciek światła.

ThemeScene HD81 jest pierwszym modelem o rozdzielczości 1080p w ofercie Optomy. Presja ze strony klientów oraz chęć jak najszybszego wprowadzenia do wyścigu swojej własnej konstrukcji projektora Full HD skłoniła Optomę do pewnych kompromisów. Ponieważ opracowanie od podstaw nowej konstrukcji modelu kinowego wymaga nie tylko olbrzymich nakładów pieniężnych, ale także czasu, Optoma postanowiła wykorzystać jako podstawę do HD81 konstrukcję modelu prezentacyjnego EP910. Niestety, efekty takiego zabiegu są widoczne na ekranie, choć z drugiej strony otrzymujemy projektor o pełnej rozdzielczości, rozszerzony o bardzo wydajny procesor obrazu w znakomitej cenie.

Specyfikacja techniczna

HD81 wyposażony jest w układ DMD 0.95" DarkChip3 o rozdzielczości 1920 x 1080. Tak jak zdecydowana większość projektorów DLP 1080p wykorzystuje koło kolorowe z 7-segmentami (RGBRGBND). Obiektyw o współczynniku Throw Ratio wynoszącym 1.85 - 2.22:1 (stosunek odległości do szerokości ekranu) posiada ręczny zoom i ostrzenie. Nie ma jakiejkolwiek możliwości przesunięcia obiektywu (Lens Shift). Znajdziemy za to cyfrową regulację zniekształceń trapezowych w pionie i poziomie. Sugeruję jednak korzystanie z tej funkcji w ostateczności. Wymusza ona zbyt duży kompromis na jakości obrazu.

Deklarowana jasność ma wynosić 1400 ANSI Lumenów, natomiast kontrast 10 000:1. Tak wysoki parametr ma być uzyskiwany za pomocą dynamicznej przesłony (DI).

Nowa Optoma jest zaliczana do grupy bardzo jasnych projektorów kinowych. Za ten stan odpowiada w dużym stopniu lampa UHP o mocy 300W. Jej żywotność została określona na 2000 godzin w trybie wysokiej jasności i 3000 godzin w trybie normalnym.

Procesor obrazu


Jak pisałem powyżej, HD81 komunikuje się za pomocą kontrolera. Niedogodnością jest fakt, że musi być on podłączony z projektorem za pomocą 2 kabli - HDMI oraz systemowego RS232. Przy planowaniu instalacji nie możemy przeoczyć tego faktu. Panel złącz sygnałowych na procesorze jest imponujący: HDMI x3, BNC Component (SCART, YPbPr, RGBHV) x2, RCA Component x2, S-video x3, Composite video x3, VGA (SCART, YPbPr, RGBHV) x1. Znajdziemy także 2 wyzwalacze 12V do współpracy z ekranem i jego maskownicami.

Wysokowydajny procesor video Gennum VXP odpowiada m.in. za 10-bitowe przetwarzanie kolorów, usuwanie przeplotu, skalowanie każdego sygnału do 1080p, przetwarzanie obrazu na zasadzie piksel po pikselu (identycznie jak REON VX), a także usuwanie wszelkich artefaktów wynikających z kompresji mpeg. Procesor przyjmuje następujące formaty obrazu 480i/p, 576i/p, 720p (50/60 Hz), 1080i (50/60), oraz 1080p (24/50/60).

W niektórych krajach Optoma oferuje kontroler jako oddzielny produkt pod nazwą handlową HD3000. Biorąc pod uwagę cenę rynkową procesora video tej klasy, zakup pełnego zestawu (łącznie z projektorem) w cenie 28 tysięcy zł możemy uznać za okazję.

Dynamiczna przesłona

ThemeScene HD81 jest pierwszym projektorem DLP na rynku, w którym zaimplementowano DI. Niestety mechanizm działania jest na tyle niedopracowany, że ciężko mi wyobrazić sobie, aby ktoś korzystał z tego dobrodziejstwa. Zmiana pozycji przesłony działa nie tylko głośno, ale także z dużym opóźnieniem. W efekcie jesteśmy co jakiś czas świadkami zgrzytów wydobywających się z wnętrza obudowy, a na ekranie widzimy drastyczne skoki w jasności. Z jednej strony można wybaczyć taki stan ponieważ, jest to pierwsza tego typu konstrukcja w projektorach DLP, z drugiej strony producent mógł wyciągnąć wnioski podpatrując drogę jaką przeszli producenci urządzeń LCD i SXRD.
Na szczęście mamy do dyspozycji tryb manualny, w którym za pomocą pilota ustawiamy stopień otwarcia przesłony zgodnie z naszymi preferencjami. Może się ona znajdować w 1 z 16 pozycji, gdzie 1 to maksymalne otwarcie zapewniające najwyższą jasność, a 16 to minimalne otwarcie gwarantujące najmniejszą ilość wydobywającego się światła. Sprowadza się to również do uzyskania najwyższego parametru kontrastu.

Menu

Podzielone jest na 4 sekcje główne. Instrukcja obsługi opisuje je w następujący sposób: OBRAZ - włącza interfejs umożliwiający regulację obrazu w celu uzyskania najlepszej, możliwej jakości; WYŚWIETLANIE - udostępnia możliwość ustawienia różnych formatów skalowania; SYSTEM - zawiera inne funkcje dotyczące systemu, takie jak język, zmiana rozdzielczości wyjścia, USTAWIENIA - konfiguruje wejścia video.

Warto wspomnieć, że menu Optomy ma także polską wersję językową. Nawigacja po interfejsie użytkownika jest prosta. Szkoda, że nie ma możliwości przesunięcia menu i jesteśmy zdani na wyświetlanie komunikatów centralnie na środku ekranu. W przypadku kalibracji stanowiło to lekkie utrudnienie.

Projektor posiada pamięć umożliwiającą zapisanie 3 ustawień użytkownika i 2 ustawień typu ISF. Każde z tych ustawień jest niezależne od wybranego standardu obrazu (rozdzielczość, RGB/YCbCr).
Cytując instrukcję - "dostępnych jest 5 wstępnie ustawionych trybów: Film, TV, Grafika, PC i jeden tryb użytkownika. Każdy z trybów jest dokładnie wyregulowany dla uzyskania specyficznej, wymaganej jakości obrazu." Wszystkie wymienione ustawienia odnoszą się do gammy. Ponieważ fabrycznie jasność i kontrast były ustawione zdecydowanie za nisko, wiedziałem że po ustawieniu obu tych parametrów do najbardziej zbliżonego poziomu czerni i bieli, gamma nie będzie wyglądała dobrze (patrz pomiary "Gamma").

POMIARY

Gamma i kalibracja

Podczas kalibracji wykorzystywałem tradycyjnie złącze HDMI z sygnałem YCbCr. Optoma ma do wyboru dwa zakresy video. Definiuje je jako DVI-PC oraz DVI-Video. W instrukcji napisane jest, że DVI-PC odpowiada 0 IRE, a DVI-Video 7.5 IRE. W testowanym egzemplarzu po wybraniu ustawień Video zupełnie nie tylko nie dało się wyświetlić informacji "czarniejszych niż czerń" (BTB - blacker than black), ale także wyraźnie wycięty został fragment czerni odpowiadający za +2% i +4% powyżej prawidłowego poziomu czerni. Po odkryciu tego faktu, natychmiast przełączyłem się na DVI-PC. Tutaj także nie byłem w stanie ustawić BTB, natomiast zakres skali szarości odpowiadał wymaganiom standardu video (16-235). Problamowi temu może, jak się okazuje, zaradzić dodatnia korekcja poziomu czerni w odtwarzaczu (funkcję tę mają np. modele Denona). Ustawiając prawidłowy poziom czerni trzeba uzbroić się w cierpliwość. Przejście z punktu czerni wynoszącego 16 do 18 i 20  było mało widoczne i wymagało nie lada skupienia, aby odróżnić od siebie te 3 zakresy. Z prawidłową kalibracją poziomu bieli nie było już najmniejszych problemów. Po prawidłowym ustawieniu jasności i kontrastu, oba parametry obrazu były niemal na swoich skrajnych wartościach, znacznie odbiegając od ustawień fabrycznych.

Inaczej wyglądała sytuacja po przełączeniu się na sygnał analogowy typu YPbPr (component). Zarówno ustawienia BTB, jak i WTW były mniej więcej na środku skali jasności i kontrastu. Bez problemu projektor wyświetlał obie skrajne informacje, zarówno dla czerni jak i bieli.
Po zmierzeniu ustawień fabrycznych okazało się, że Gamma przyjmuje wartość 2,49 i ma całkiem dobrą charakterystykę (odpowiedni kształt). Nachylenie jest bardzo zbliżone do wzorcowej krzywej wynoszącej 2,2. Niestety, na takich ustawieniach moglibyśmy praktycznie zupełnie zapomnieć o zobaczeniu czegokolwiek na czarnym stroju Batmana, nie wspominając o sytuacji gdzie znajdowałby się w ciemnym korytarzu. Wszystkie szczegóły zlokalizowane obok czerni zlewają się w ciemną plamę. Identyczna sytuacja występuje w przypadku bieli, czyli kontrastu. Fabrycznie po uruchomieniu jasność była ustawiona na 3, a kontrast na 1.

Po kalibracji odpowiedniego poziomu bieli i czerni zakończyłem na jasności wynoszącej 13, a kontraście 15. Używałem do tego celu ekranu o przekątnej 110" i białej powierzchni Studiotek 130, w pomieszczeniu idealnie zaciemnionym z ciemnobrązowymi ścianami. Przy czym nie byłem zadowolony z obu tych ustawień, ponieważ HD81 nie reagowała na tyle dobrze po HDMI, aby móc wyraźnie rozróżnić, gdzie jest czerń właściwa, a gdzie 1% powyżej lub poniżej. Po regulacjach wstępnych gamma wynosiła już tylko 2,06.

Cały tekst recenzji znajdziecie w najnowszym numerze Audio-Video 05/2007.




sim2 multi-room
Projektory Wrocław
ekrany multiroom Wrocław Projektory
ekrany
projektor wrocław
Wrocław instalacje, kino domowe
.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Cinematic Wrocław - doskonała oferta na projektor, kino domowe i multiroom.