Nowości ze świata AV - ISE2006 - część 1



W tym roku po raz kolejny gościlismy na imprezie Integrated Systems Europe, która tym razem miała miejsce w Brukseli. Tradycyjnie obok części wystawowej miała miejsce część konferencyjno-szkoleniowa. Ta właśnie cześć jest najmocniejszą stroną imprezy. Szereg wykładów, szkoleń i prezentacji przybliża nam nie tylko nowe rozwiązania ze świata AV, ale także pozwala nam zdobyć jakże ważną wiedzę. Z racji, że interesujemy się najbardziej zagadnieniami związanymi z wizją, szczególnie ceniliśmy sobie spotkanie z Joe Kanem i rozmowę na temat istoty i roli prawidłowej skali szarości w prawidłowej reprodukcji obrazu. Przy okazji (no może nie do końca "okazji", ponieważ była to główna część prezentacji) Joe Kane prezentował swoje najnowsze dziecko - projektor Samsung SP-H710. Projektory Samsunga nie są za bardzo popularne ani w Europie, ani w Polsce. Szkoda bo to bardzo ciekawe urządzenia. Bardzo ciekawą funkcją, która nie wystepuje w produktach masowych jest funkcja automatycznej kalibracji. Joe Kane zademonstrował nam jej działanie. Sprowadzała się ona do wprowadzenia danych uzyskanych za pomocą urządzeń pomiarowych wyświetlając kolejne plansze kontrolne. To tyle tytułem wstępu.
Przejdźmy do samych urządzeń.

Barco
Pomimo, że Barco było praktycznie gospodarzem (impreza odbywała się w Belgii) nie pokazało w pełni swoich możliwości. Producent zupełnie pominął rynek kina domowego, koncentując się na inych segmentach. Z resztą od dłuższego czasu w kwestii projektorów kinowych Barco nie rozpieszcza swoich klientów trzymając w ofercie  urządzenia nie modernizowane w miarę pojawiania się nowych generacji układów DMD.

Barco CV70

Podobny zarzut stawiany jest m.in. Samsungowi, który zwykle wypuszcza na rynek nowe produkty w okresie, kiedy większość producentów oferuje już rozwiązania z nowszej generacji. Abyśmy nie byli źle zrozumieni, oczywiście zastosowanie nowszych układów nie gwarantuje od razu lepszej jakości obrazu.

Mitsubishi
Mitsubishi nie jest potentatem na rynku kinowej rozrywki. Ma w swoim dorobku ciekawe modele, m.in. HC900 i HC2000, który był OEM’owym produktem Coretronic. Podczas ISE2006 przedstawił w salce prezentacyjnej swoje 2 nowe modele.
Pierwszy to Mitsubishi HC3000, projektor do kina domowego, który szturmem zdobywa wszelkie zestawienia sprzedaży. Jest to produkt bazujący na najnowszym układzie DMD TI o ciekawej rozdzielczości 1280x768. Co to oznacza? Ni mniej ni więcej, że projektor jest stworzony zarówno do typowego kina, jak i domowej rozrywki (konsole, PC). Projektor może w trybie natywnym pracować z rozdzielczością 1280x720 (HD) oraz 1024x768 (PC).
Jak wygląda sam obraz? Na szacunek zasługuje czerń, która jest doskonale kontrolowana i schodzi do naprawdę niskiego poziomu. Przy tym wszystkim obraz jest wystarczająco jasny, aby miał dużą dynamikę. Kolory są bardzo żywe i posiadają energię. Projektor robi bardzo dobre wrażenie i zrozumiałe jest, dlaczego tak dobrze sprzedaje się w Ameryce.

Mitsubishi HC3000

Drugim modelem był HD4000. To bardzo ciekawa konstrukcja. Brakowało na rynku tego typu projektorów, które byłyby w stanie zapewnić dużą jasność, a jednocześnie nadawałyby się do kina domowego. Sercem projektora jest ten sam układ co w przypadku HC3000. Zastosowano inny typ koła kolorowego, dzięki czemu udało się uzyskać jasność 2000 ANSI lumenów i kontrast 2500:1. Projektor miał jakąś nieszczęśliwą konfigurację i ciężko stwierdzić na ile dobry obraz jest w stanie wyświetlić.

Mitsubishi HD4000


Optoma
To z kolei jest producent, który z roku na rok powiększa swój udział w rynku. Za pomocą agresywnych cen i nowych technologii stara się zagarnąć rynek konkurentom. Prawdą jest, że Optoma wie jak zrobić dobry produkt. Można zarzucić, że produkty nie są fabrycznie ustawione na tyle dobrze, aby klient mógł włączyć sprzęt i zapomnieć o wszystkim. Jednak po prawidłowej kalibracji potrafią zdziałać cuda. Niestety prawidłowa kalibracja na linii produkcyjnej to rzadkość i raptem kilku producentów może sobie pozwolić na tak kosztowne zabiegi.
Nowy model – ThemeScene HD72 jest odpowiedzią na Mitsubishi HC3000, a jednocześnie próbą podjęcia walki z urządzeniami LCD. Ceną zbliżoną do projektorów LCD, Optoma zamierza tym razem powalczyć na zupełnie innym polu. Niewątpliwie Ci, którzy niechętnie patrzą na „szarą czerń” będą skłonni nieco dołożyć i wziąć w swoje ręce nowe cudo z serii ThemeScene. Na pewno ciężko będzie innym producentom w zbliżonej cenie zapewnić tak dobry kontrast, czerń i jasność jaką oferuje Optoma ThemeScene HD72. Jakość obrazu wskazuje jednoznacznie, że model ma zastąpić model H57, a nie H79. Optoma H79 będzie ciężkim do zastąpienia projektorem. Świetna jakość w bardzo rozsądnej cenie.

Optoma ThemeScene HD72
 
Optoma zastosowała ciekawy zabieg marketingowy, do literki H, która symbolizowała serię urządzeń do kina domowego – dodała literkę D. Tym sposobem na pewno przyciągnie większą uwagę nabywców oznaczając w samej nazwie produktu, że jest zgodny z HD (High Definition – wysoka rozdzielczość).
Deklarowany kontrast 5000:1 w trybie AI i 3000:1 w trybie standardowym. Obraz na wyświetlanym materiale miał wyraźną dominantę zieleni, co było widoczne na pierwszy rzut oka. Na pewno jest to do wyeliminowania za pomocą ustawień. Podobny efekt spotykaliśmy w pozostałych modelach Optomy, gdzie występowało wypychanie zieleni lub niebieskiego. Prawdziwy potencjał i możliwości poznamy, jak projektor trafi do naszej salki demonstracyjnej. Miejmy nadzieję, że nastąpi to lada dzień.

Optoma ThemeScene HD72

Ciekawostką był również procesor obrazu VX-3000. Bazuje on na procesorze obrazu Gennum GF9350 z technologią VPX. Poza zaawansowanym algorytmami polepszającymi jakość obrazu (usuwanie szumu, wygładzanie krawędzi, wyostrzanie detali) porafi przeskalować każdy sygnał do 1080p.

Optoma VH-3000

Szkoda, że Optoma nie zaprezentowała prototypu swojego modelu HD81. Dotychczas amerykanie mieli możliwość zobaczenia tego modelu podczas targów CES. Opinie są rewelacyjne. Z przecieków wiadomo, że wersja prezentowana będzie jeszcze ulepszona o system IRIS.

ProjectionDesign
Prawdopodobnie wiele osób czekało na przyjazd Norwegów do Brukseli. Od kilku miesięcy wiadomo, że firma ma w ofercie projektor DLP o rozdzielczości 1920x1080. Całe szczęście, że Norwegowie wzięli ze sobą najnowsze cudo. Tym sposobem mieliśmy sposobność zobaczyć jak będzie wyglądał obraz z projektorów w najbliższym czasie. Struktura pikseli była niewidoczna z odległości 0,5 metra przy obrazie o podstawie ok. 4 metrów. W warunkach domowych możemy uznać że problem widocznych pikseli nie istnieje.

ProjectionDesign 1080

Parametry projektora są imponujące: rozdzielczość 1080p, kontrast 7500:1. Projektor jest standardowo wyposażony w zewnętrzny procesor obrazu Crystalio II.
Produkt High-End, którego cena niestety będzie zaporowa dla większości miłośników wielkiego ekranu. Dla ciekawości podamy, że to okolice 100.000 zł.

projektor ProjectionDesign

SONY
Od pewnego czasu Sony stało się poważnym graczem na rynku kina domowego. Projektor z serii Qualia 004 wyznaczył nowy rozdział w projekcji przedniej. Jego młodszy brat VPL-VW100 z kolei jako pierwszy projektor 1080p pojawił się w sugerowanej cenie detalicznej wynoszącej 10.000 USD. Zmusił tym samym producentów DLP do podjęcia walki cenowej i automatycznego zejścia z marż. Prawdopodobnie jeszcze przez dłuższy czas nie zobaczymy konkurencji dla VW100, gdyż nie ma co ukrywać nie będzie łatwo nawiązać walkę cenową z tak agresywnie wycenionym produktem.

projektor Sony Ruby

Wysyp DLP 1080p prawdopodobnie nastąpi pod koniec roku 2006. Większość z producentów ma w swoich planach modele o pełnej rozdzielczości HD.

Sony Ruby VPL-VW100

Szczególnie zachwycił nas olbrzymi projektor przeznaczony do pracy w kinie cyfrowym – Sony SRX-R110. Ciężar ok. 110 kg, jasność 10.000 ANSI, technologia SXRD. Na ekranie kinowym wyglądał zabójczo. Jeden z najlepszych obrazów jaki widzieliśmy. Tak prawdopodobnie będzie wyglądała przyszłość kina. Podobne maszyny zaprezentowało Barco, Christie oraz Panasonic. Nam najbardziej jednak przypadł do gustu obraz właśnie R110. Miał olbrzymią dynamikę i żywe kolory, bez zbędnego koloryzowania występującego u Barco. Trzeba przyznać, że Sony profesjonalnie zaprezentowało możliwości tej maszyny. 

 projektor Sony

 




.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Projekt, instalacja oraz kalibracja systemów audio i video - to obszary naszego działania. Projekt i budowa kina, prywatna / domowa sala kinowa, projekt multiroom - nagłośnienie domu, systemu sterowania - to tylko kilka z naszych propozycji. Wykonujemy adaptacje akustyczne wraz z pomiarami i kalibracją systemów nagłoœśnienia. Bazujemy w oparciu o standardy i procedury obowiązujące profesjonalistów CEDIA, HAA oraz THX. Domowa sala kinowa powinna być przemyœślana pod kątem akustyki, obsługi, posiadać wygodne fotele kinowe oraz obraz zapewniający wrażenia lepsze niż w kinie.