Opis instalacji kina - 1



Poniżej opisujemy przykład ciekawej i nietuzinkowej instalacji - w tym przypadku projekt kina, prywatnej sali kinowej.

Podczas spotkań organizacyjnych Inwestor jasno sprecyzował swoje oczekiwania – ma powstać salka kinowa na wysokim poziomie, gdzie wszystkie elementy będą spójne. Stąd też Inwestorowi zależało na wyborze firmy, która byłaby w stanie zaprojektować i wykonać salę kinową nie tylko charakteryzującą się bardzo dobrą jakością dźwięku i obrazu oraz zintegrowaną z pozostałymi systemami niezbędnymi w tego typu pomieszczeniu, ale również taką, która doskonale będzie się komponować z oryginalnym wystrojem. Olbrzymią rolę odgrywała zarówno estetyka i wykończenie pomieszczenia, jak i jego funkcjonalność.


Dokładny projekt dotyczył zarówno wystroju jak i systemów audio-video.

Jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze firmy odpowiedzialnej za realizację projektu była znajomość norm i zasad obowiązujących w projektowaniu i realizacji pomieszczeń kinowych, zarówno dla wizji i dźwięku, jak i klimatyzacji, elektryki czy też oświetlenia. W ramach określonego budżetu mieliśmy zmieścić się z rozwiązaniem, które by spełniało wymogi i normy systemów kinowych, a szło na kompromis w tych obszarach, gdzie nie dało się ich inaczej zrealizować bądź koszt przekraczał możliwości budżetu.


Konstrukcja do której zostały zamontowane szyny do elektrycznych kotar oddzielających cześć kinową od rozrywkowej.

Prywatne kino miało być przygotowane dla 8 widzów. Do dyspozycji widzów muszą być wszystkie kanały telewizji satelitarnej z 2 platform cyfrowych. Odtwarzanie filmów musi być możliwe zarówno poprzez odtwarzacz Blu-ray, jak i serwer filmowy, na którym zostaną zarchiwizowane filmy z pokaźnej kolekcji właściciela. Ponadto w pomieszczeniu kinowym musi być możliwość podłączenia konsoli do gier oraz komputera. Całość musi być prosta w obsłudze z poziomu jednego pilota. Przy czym ze względu na fakt, że z pomieszczenia ma korzystać kilka osób, ilość funkcji i operacji musi być łatwa do opanowania dla osoby nie mającej na co dzień nic wspólnego z techniką. Ważnym elementem systemu jest system awaryjnego zasilania, gdyż w obiekcie co jakiś czas mają miejsca wyłączenia zasilania.


Głośniki za ekranem zostały osadzone w specjalnej konstrukcji akustycznej, eliminującej m.in odbicia dźwięku i światła od tyłu ekranu.

Część obiektu, w której miało się znajdować kino, miało wymiary ok 16m x 13m, z czego część przypadła na pomieszczenie techniczne, w którym zostały zainstalowane szafy rack ze sprzętem oraz część na łazienkę. Sala została podzielona na 2 części : kinową oraz rozrywkową. Główna część kinowa ma wymiar ok. 7m x 7m. W celu odgrodzenia jej od ciągu komunikacyjnego i części barowej powstała niecka - obniżenie. Zejście na poziom możliwe jest za pomocą schodów znajdujących się z  tyłu oraz po lewej stronie części kinowej.


Wejście do pomieszczenia kinowego

Dużym ułatwieniem podczas pracy nad projektem kina była możliwość umieszczenia wszystkich urządzeń elektronicznych w pomieszczeniu technicznym. Dzięki temu z jednej strony pozbyliśmy się niepotrzebnej elektroniki z pola widzenia, a z drugiej hałas urządzeń i zasilaczy awaryjnych nie dochodził do części kinowej.
Wszelkie prace na obiekcie były poprzedzone długimi rozmowami na temat jak powinno wyglądać pomieszczenie i jak chcielibyśmy to zrealizować. Kolejnym krokiem były prace projektowe, które trwały kilka tygodni i wymagały konsultacji z branżami współpracującymi. Projekt sali kinowej (projekt kina) był punktem wyjścia dla wszystkich ekip i nas samych.


Zejście schodami w dół do pomieszczenia kinowego. Dało to większy komfort i większe możliwości w zakresie lokalizacji elementów kina.

Jeśli tylko mamy taką możliwość, to zawsze namawiamy inwestora na system kinowy klasy THX. Mamy tutaj na myśli montaż kinowych głośników instalacyjnych (nie typowo konsumenckich) za ekranem w specjalnej zabudowie akustycznej. W sytuacjach kiedy pozwalają na to środki, konstruujemy zabudowę typu Baffle Wall, aby z jednej strony zyskać kilka dodatkowych decybeli, a z drugiej wyeliminować kilka niepożądanych zjawisk akustycznych, które mają miejsce w standardowych sytuacjach. Przed głośnikami w odpowiedniej odległości, zależnej od typu perforacji montujemy ekran przepuszczalny akustycznie. W naszym przypadku zamontowaliśmy za ekranem trzy głośniki Polk Audio z serii RTS w specjalnych obudowach akustycznych. Obudowy jak i konstrukcja ekranu zostały zainstalowane na specjalnych klipsach eliminujących wszelkie wibracje i drgania materiałowe. 

 
Głośniki znajdują się za ekranem firmy Stewart Filmscreen z mikroperforacją.

Zastosowaliśmy ekran amerykańskiej firmy Stewart Filmscreen z powierzchnią typu Microperf THX2. To znakomity ekran, który pomimo perforacji zachowuje bardzo wysoką ostrość i jasność, nie widoczne jest jakiekolwiek zmiękczenie obrazu wynikające z perforacji.  W pomieszczeniu zamontowaliśmy 2 subwoofery, jeden w zabudowie ściany przedniej, drugi w podeście. Takie rozwiązanie pozwoliło nam z jednej strony na lepsze pokrycie niskimi częstotliwościami i pozbycie się modów własnych pomieszczenia. Oba subwoofery są głośnikami pasywnymi, podłączone zostały pod dedykowany wzmacniacz, również Polk Audio.

Ekran ramowy o szerokości 290cm został „napędzony” przez projektor 3D JVC DLA-X70. Potrzebny był projektor o dużej fleksyjności instalacyjnej, z odpowiednim zakresem przesunięcia obiektywu w pionie, bądź sporym offsecie a jednocześnie dysponujący odpowiednio wysoką jasnością i dobrym poziomem czerni. Projekcja 3D z samego założenia miała być traktowana jako dodatek, a nie główna atrakcja.  Projekt kina zakładał dobry projektor 2D o odpowiednich parametrach.


Przygotowanie gwieździstego nieba - etap budowy.

Do odtwarzania filmów z DVD i Blu-ray posłużył odtwarzacz OPPO BDP-93EU, podłączony pod najwyższy model amplitunera Denon. Za nagłośnienie odpowiadała seria RTS amerykańskiej firmy Polk Audio. Ze względu na specyfikę pomieszczenia, głośniki efektowe zostały umieszczone w konstrukcji sufitu.
Widzowie prywatnego kina zostali umiejscowieni w 2 rzędach foteli elektrycznie rozkładanych. Miejsce lokalizacji rzędów zostało ściśle wyznaczone, aby oglądanie było komfortowe dla widzów zarówno w I, jak i II rzędzie. Obok foteli umieściliśmy przyłącza podłogowe umożliwiające podpięcie źródeł zewnętrznych, takich jak chociażby komputer przenośny.


Widzowie zlokalizowani w II rzędach. Fotele kinowe elektrycznie regulowane umożliwiają dowolną zmianę pozycji ciała.

Dla wprowadzenia dodatkowego efektu, sala kinowa została wyposażona  w układ „gwieździstego nieba”. Część pomiędzy widzami a ekranem posiada zainstalowany system, którego światło przypomina gwiazdy na niebie. W zależności od nastroju, gwiazdy mogą przybierać różne kolory i natężenie światła. Całość robi niesamowity efekt, przypominający prawdziwe gwieździste niebo. Było to możliwe również dzięki dużej wysokości sufitu, która pozwoliła zachować odpowiednią perspektywę. Podświetlenie nieba może przybierać kilka wariantów. Ich wybór możliwy jest z poziomu klawiatury naściennej oraz z pilota. Za pomocą pilota można w dowolnej chwili zarówno włączyć lub wyłączyć gwiazdy na niebie, jak i zmienić ich intensywność czy też kolor.

 
Gwieździste niebo przy włączonych halogenach z boku.


Gwieździste niebo przy wyłączonych halogenach sufitowych z boku.


Gwieździste niebo przy wyłączonym oświetleniu sufitowym, lecz włączonym oświetleniu korytarza. Natężenie jest regulowane.


Ze względu na fakt, że obok części kinowej znajdowała się cześć rozrywkowa z barem i bilardem – niezbędne było wyraźne oddzielenie obu obszarów na czas seansu. Oddzielenie w taki sposób, aby w razie potrzeby była możliwość połączenia obu części. Rozwiązaniem problemu był system kotar elektrycznie regulowanych, które w zależności od sytuacji i potrzeb – umożliwiały zachowanie kinowej atmosfery w części kinowej. Kotary są sterowane zarówno z poziomu uniwersalnego pilota, jak i klawiatur zainstalowanych przy wejściu do niecki kinowej.


Widok na tylną cześć sali. Kotara oddziela cześć kinową od rozrywkowej.

Przy udziale klawiatur ściennych użytkownicy mogą zarówno odsłonić, jak i zasłonić kotarami cześć kinową, rozpocząć seans włączając cały system kinowy a także sterować samym oświetleniem (włączając bądź ściemniając poszczególne obwody). Specjalny przycisk na klawiaturze, opisany jako rozpoczęcie seansu powodował, że w kinie zapalały się światła i uruchamiał projektor, a urządzenia w pomieszczeniu technicznym po kolei były włączane. W tym czasie goście mogli spokojnie zasiąść na swoich miejscach, zaś po chwili kurtyna zasłaniająca ekran odsuwała się ukazując obraz telewizyjny na wielkim ekranie. Po krótkiej chwili, która umożliwiała gościom wybranie swoich miejsc siedzących, kurtyny boczne zasuwały się zamykając część kinową, zaś światło powoli przygasało. W ten sposób za pomocą jednego przycisku, każda osoba niezależnie od stopnia znajomości obsługi urządzeń AV była w stanie uruchomić seans kinowy. Reszta funkcji obsługi pomieszczenia kinowego i jego urządzeń była dostępna z poziomu uniwersalnego pilota.


Główne menu obsługi systemu wraz pilotem sterującym Control4.

Obsługa dość rozbudowanego systemu odbywa się poprzez system sterowania Control4, który oprócz sterowania samymi urządzeniami (których nie było mało), obsługiwał również oświetlenie, kotary,  czy też nagłośnienie części rozrywkowej. 

Od samego początku olbrzymi nacisk był kładziony na prostotę obsługi systemu. Przez klika tygodni odbywały się rozmowy dotyczące wyboru optymalnego rozwiązania. Inwestor poznał niemal każdy system i rozwiązanie dostępne na rynku. Z punktu widzenia inwestora, najciekawsze rozwiązanie posiada w swojej ofercie firma Control4. Najważniejsza różnica względem innych dostawców, polega na tym, że na ekranie wyświetlane jest menu ukazujące wszystkie elementy i funkcje którymi możemy sterować i obsługiwać. Dla przykładu, rozpoczęcie oglądania telewizji z platformy Polsat wymaga wybrania z menu głównego ikony „oglądaj”, która przenosi nas do zakładki informującej jakie źródła obrazu mamy do dyspozycji – platforma Polsat, nc+, odtwarzacz Blu-ray czy też serwer filmowy.

Zaletą systemu Control4 jest możliwość wyświetlenia na ekranie bardzo czytelnego menu, które okazuje na bieżąco wszystkie funkcje jakie są możliwe do realizacji w ramach obsługiwanego urządzenia bądź też czynności do wykonania. Pilot posiada nie tylko sztywne przyciski, lecz także niewielki ekran na którym jest wyświetlana zakładka bądź urządzenie, którym w danym momencie steruje użytkownik.

 
Po wejściu do pomieszczenia kotary zasłaniają ekran projekcyjny i jednocześnie pełnią funkcję ochronną.


Po naciśnięciu przycisku na pilocie, bądź klawiaturze systemu Control4 - powoli zaczynają się rozsuwać.


Do stanu całkowitego otwarcia, kiedy naszym oczom ukazuje się przednia ściana kina.

System sterowania również był niezbędny do zarządzania systemem podtrzymania zasilania. Całość systemu kinowego pobiera sporo energii, zaś inwestor chciał, aby salka kinowa mogła pracować przez około 15 minut od momentu wyłączenia zasilania. Wymagało to zastosowania wydajnego UPS z dodatkową baterią. System został zaprogramowany w ten sposób, że jeśli w obiekcie zostanie wyłączone zasilanie, przez 10 minut widzowie oglądają film, nawet nie wiedząc że jest problem w dostawie prądu. Po 10 minutach na ekranie wyświetla się komunikat, że nastąpiła przerwa w dostawie energii i jeśli w przeciągu najbliższych 5 minut nie nastąpi przywrócenie – system zostanie wyłączony. Po owych 5 minutach, kotary zostają rozsunięte, włącza się oświetlenie – kinkiety zlokalizowane w części przy ekranowej i przy wyjściu z kina, zaś urządzenia zostają po kolei wyłączane. W ten sposób całość przebiega sprawnie i bez niezbędnej ingerencji użytkownika.   


Część kinowa od korytarza oraz części rozrywkowej, została wydzielona elektryczną kotarą.

Oczywiście jeśli w przeciągu 5 minut od czasu pojawienia się komunikatu nastąpi przywrócenie zasilania, stosowny komunikat jest wyświetlany na ekranie informując, że problem został zażegnany.
Projektowanie kina jak i same prace wymagały sporego zaangażowania wielu osób. Sala kinowa jednak spełniła oczekiwania inwestora, a komfort oglądania i jakość dźwięku i obrazu osiągnęły pożądany poziom.

Inwestor był na tyle zadowolony z końcowego efektu, że pozwoliło nam to otrzymać kolejne zlecenie...

 




.: programowanie & grafika: e-technologie.pl
Projekt, instalacja oraz kalibracja systemów audio i video - to obszary naszego działania. Projekt i budowa kina, prywatna / domowa sala kinowa, projekt multiroom - nagłośnienie domu, systemu sterowania - to tylko kilka z naszych propozycji. Wykonujemy adaptacje akustyczne wraz z pomiarami i kalibracją systemów nagłoœśnienia. Bazujemy w oparciu o standardy i procedury obowiązujące profesjonalistów CEDIA, HAA oraz THX. Domowa sala kinowa powinna być przemyœślana pod kątem akustyki, obsługi, posiadać wygodne fotele kinowe oraz obraz zapewniający wrażenia lepsze niż w kinie.